Skip to content

Blog

Over de bezorging van onze maaltijden in Amsterdam

maaltijd bezorgen op de bakfiets

Over de bezorging van onze maaltijden in Amsterdam

In deze en een volgende blogpost geef ik je graag een kijkje in de keuken van onze bezorging. Hieronder lees je over hoe we onze logistiek in grote lijnen hebben geregeld. In een volgende post ga ik wat dieper in op de bezorging met onze bakfietsen. 

Tot 11 uur bestellen: Veel variatie, geen verspilling en lage prijzen.

Een belangrijk verschil met andere maaltijdbezorgers is dat we van te voren weten hoeveel maaltijden we nodig hebben: zo kunnen we een dagelijks wisselend menu bieden dat vers bereid is en zonder dat iets weg gooien.*

Bovendien kunnen we zo efficiënt in een groot deel van Amsterdam en Amstelveen bezorgen tegen aantrekkelijke prijzen.

 

Na 11 uur: routes inplannen en maaltijden inpakken

Na 11 uur beginnen we met de routes inplannen. Gelukkig hebben we daar speciale software voor van Workwave.Routeplan software workwave

Deze software houdt rekening met alle gewenste bezorgmomenten, met de inhoud van de fietsen, de grootte van de bestellingen, de capaciteit van de batterij, het weer en zelfs de ervaring van de fietser. Zelfs met de hulp van die software is het nog een puzzel om alles goed in te plannen. Vaak zijn we pas om 13 uur klaar met het inplannen van de routes en krijgen alle bezorgers de route toegestuurd.

lunch bij MarleenKookt

Ondertussen beginnen we in de keuken met het inpakken van de maaltijden. Daarbij houden we rekening met het aantal personen per bestelling: wij vinden het veel gezelliger als je voor 

meer personen hebt besteld, je alles in één schaal op tafel zet in plaats van ieder een apart verpakte maaltijd.

Na de lunch beginnen we met het inpakken van de bestellingen per fiets, zodat om half 4 de eerste bezorgers op pad kunnen.

Vanaf 16 uur: alle fietsers op weg

Tussen half 4 en half 6 gaan de bezorgers op pad op hun stalen rossen. Voor vertrek proeven ze nog een van onze maaltijden. Zo weten ze waar ze iedereen blij mee gaan maken. Eén van onze ervaren bezorgers blijft als “shift master” op kantoor. Hij zorgt ervoor dat  bij problemen onze klanten worden gebeld en hij of zij zorgt voor ondersteuning van onze fietsers.

Om half 9 zijn alle fietsen weer op stal en sluiten we de dag af: de fietsen worden netjes klaargezet voor de volgende dag en de schalen die zijn opgehaald weer afgewassen. 

Heb je na het lezen van deze post nog vragen over onze bezorging. Laat het hieronder weten dan vertel ik je graag er meer over.

* Voor veel maaltijden zijn we trouwens al ver voor 11 uur begonnen (denk aan stoofgerechten of de ambachtelijk bereide zuurkool). We doen dan op basis van al geplaatste bestellingen een inschatting. Meestal gaat dat goed, maar soms is dan alles helaas al voor 11 uur op of hebben we te veel. Die maaltijden gebruiken we dan als personeelsmaaltijd, zodat we ook dan niets weggooien. Op vrijdag worden maaltijden die over zijn naar het Leger des Heils gebracht, zodat ook dan de maaltijden een goede bestemming vinden :-)

 

Door: Marleen

Categorieën: Algemeen