MarleenKookt is open. Dit zijn onze maatregelen ivm het corona virus »
Thaise viskoekjes
Visgerecht

Thaise viskoekjes

Details

Op naar Thailand met deze pittige viskoekjes die ik maak van verse vis, veel verse kruiden, bosui en wat limoen. Ik bak ze in de oven en daarmee zijn ze een stuk minder vet. De koolsla van veel verschillende stevige groenten is knapperig en fris door de Thaise basilicum. Erbij serveer ik aangemaakte volkoren rijst (vernieuwd recept!) en een zelfgemaakte friszoete chilidip, die perfect smaak met de viskoekjes en de koolsla.

Ingrediënten

Verse visfilet van kabeljauw, koolvis en schol, wortel, rode en witte kool, venkel, haricots verts, taugé, rode ui, komkommer, radijs, bosui, Thaise rode currypasta, zilvervliesrijst, basmatirijst, limoen, limoengras, palmsuiker, bloem, gepasteuriseerd ei, glutenvrije sojasaus, Thaise basilicum, komijn, verse koriander, steranijs, kaneel, rode peper, witte wijnazijn, munt, knoflook, vissaus, zonnebloemolie, peper en zout.

Opwarmen

Oven 30 minuten 200°C

Voorkeur van Marleen

Verwarm de rijst en viskoekjes afgedekt 15-20 minuten (1 persoon) tot 25-30 minuten. Serveer met de frisse Thaise dip voor bij de viskoekjes en bij de salade (koud).

Magnetron 6 minuten 750W

Verwarm de rijst en de viskoekjes (2 pp) afgedekt 2-3 minuten (1 persoon) tot 5-6 minuten (2 of meer personen). Serveer met de frisse Thaise dip voor bij de viskoekjes en bij de salade (koud).

Leuk om te weten

De chilisaus maken we zelf en heeft een friszoete smaak die goed past bij de pittige viskoekjes.

Deze dag kook ik ook...

Marokkaanse veggie casserole
Veganistisch gerecht

Marokkaanse veggie casserole

Details

Deze groente casserole uit de Marokkaanse keuken is nieuw op het menu: boordevol smaak, gezonde ingredienten en 100% plantbased (veganistisch). Ik maak eerst eerst een stevige groentestoof van tomaten, aubergine, kikkererwten, linzen, gember, ingemaakte citroen en raz el hanout kruiden. In de oven bakken we deze casserole af met een luchtige laag saffraan puree. Erbij geef ik een geroosterde baharat bloemkool met knapperige amandelen en hazelnoten.
Gerecht anders dan op de foto.

Glutenvrij Ingrediënten

Aubergine, bloemkool, hazelnoten, amandelen, venkelzaad, aardappel, witte ui, tomaat, linzen, kikkererwten, knoflook, gember, rode peper, harissa, sesamzaad, saffraan, baharat kruiden (paprika, peper, koriander, komijn, kaneel, Jamaicaanse peper, kruidnagel, muskaat, kardemom), ras el hanout (met oa komijn, kardemom, koriander, peper, kaneel, foelie, roos, kruidnagel, muskaat, gember, kassiaschors, en lavendel), sambal brandal, ingemaakte citroen, peterselie, biologische groentebouillon, extra vergine olijfolie, peper, zout.
  • Glutenvrij

Opwarmen

Oven 30 minuten 200°C

Voorkeur van Marleen

Verwarm de casserole en de bloemkool beide onafgedekt 20 minuten (1 persoon) tot 30 minuten (2 of meer personen).

Magnetron 8 minuten 750W

Verwarm de casserole en de bloemkool beide afgedekt met het afdekfolie 3-4 minuten (1 persoon) tot 8 minuten (2 of meer personen).

  • Glutenvrij
Klassieke preitaart
Vegetarische klassieker

Klassieke preitaart

Details

Deze klassieke taart van zachtgestoofde prei, grove mosterd en parmezaanse kaas is erg populair in de keuken én bij onze bezorgers. De salade is knapperig fris, met geroosterde pompoen, hazelnoten en dragondressing.

Ingrediënten

Prei, broccoli, pompoen, haricots verts, komkommer, dille, basilicum, knolselderij, gemengde sla, bladerdeeg (bloem, plantaardig vet), mosterd (fijn en grof), parmezaanse kaas, ricotta, comté, hazelnoten, peterselie, verse dragon, verse bieslook, zelfgemaakte dressing (zonnebloemolie, gepasteuriseerd ei, witte wijnazijn, mosterd, kerrie, tabasco, witte peper, zout), zonnebloemolie, peper & zout.

Opwarmen

Oven 20 minuten 200°C

Voorkeur van Marleen

Verwarm het taartje onafgedekt 20 minuten. Serveer met de salade en dressing (koud).

Magnetron 6 minuten 750W

Verwarm het taartje onafgedekt 3 minuten (1 persoon) tot 6 minuten (2 of meer personen). Het bladerdeeg wordt niet meer echt knapperig in de magnetron. Serveer met de salade en dressing (koud)

Leuk om te weten

Pompoen, dragon en hazelnoot zijn goede smaakvrienden en combineer ik graag in salades.
Gezonde kipnugget met roseval
Kindergerecht

Gezonde kipnugget met roseval

Details

Deze kipnugget maak ik van malse kipfilet en met een beetje bloem, ei en broodkruim maak ik er een dun jasje omheen. Ik bak deze 'nugget' kort in hete zonnebloemolie en zo is die krokant, mals en niet vet. De roseval aardappeltjes rooster ik in de schil in de oven goudbruin. Met gestoomde haricots verts, worteltjes en onze zelfgemaakte milde tomaten-mayonaisedip, voor bij de aardappeltjes en kip!

Ingrediënten

Kipdijbeenfilet (beter leven 2 sterren) sperziebonen, wortel, roseval aardappel, tomaat, panko, bloem, gepasteuriseerd scharrelei, paprikapoeder, zonnebloemolie, ketchup, yoghurt, honing, zelfgemaakte mayonaise (zonnebloemolie, gepasteuriseerd eigeel, dijon mosterd, witte wijnazijn, zout), peper & zout.

Opwarmen

Oven 25 minuten 200°C

Voorkeur van Marleen

Haal de kip nugget uit de schaal. Verwarm de rest in ovenschaal afgedekt met een ovenbestendig bord, of aluminiumfolie 15 minuten (1 persoon) tot 20-25 minuten (2 of meer personen). Verwarm erbij de kip op het bakpapier 10 minuten. Serveer met de tomatendip (koud).

Magnetron 5 minuten 750W

Verwarm het gerecht zonder de kip afgedekt met het plasticfolie 2-3 minuten (1 persoon) tot 3-5 minuten (2 of meer personen). Verwarm de nugget 1 tot 2 minuten op het bakpapier. Serveer met de tomatendip (koud). In magnetron wordt nugget niet meer knapperig.

Leuk om te weten

De roseval aardappel rooster ik op hoge temperatuur in de oven met een klein beetje olie, zo zijn ze niet vet.