MarleenKookt is open. Dit zijn onze maatregelen ivm het corona virus »
Spinaziekoekjes
Vegetarisch kindergerecht

Spinaziekoekjes

Details

Niet alle kinderen zijn makkelijke eters, maar deze koekjes gaan er wel in! De koekjes zijn niet alleen erg lekker, maar ook nog eens gezond. Met ovenfrietjes en knapperige koolsla. Eet smakelijk :)

Let op: gerecht anders dan op de foto

Ingrediënten

Spinazie, witte ui, aardappel, witte kool, wortel, appel, rozijnen, peterselie, knoflook, kerrie, panko (gluten), gepasteuriseerd ei, belegen kaas, zelfgemaakte mayonaise (zonnebloemolie, gepasteuriseerd eigeel, dijonmosterd, witte wijnazijn, zout), mango chutney, zonnebloemolie, peper en zout.

Opwarmen

Oven 15 minuten 200°C

Voorkeur van Marleen

Verwarm de frietjes uitgespreid op het bakpapier 5 minuten. Leg dan de spinaziekoekjes erbij en verwarm alles nog 8 minuten. Serveer met de koolsla.

Magnetron 4 minuten 750W

Let op: de frietjes worden niet krokant in de magnetron en krijgen geen kleur. Verwarm de frietjes en de koekjes uitgespreid op het bakpapier 2-3 minuten (1 persoon) tot 4 minuten (2 of meer personen). Serveer met de koolsla.

Leuk om te weten

Wist je dat Popeye in de Tweede Wereldoorlog gebruikt werd om mensen minder vlees te laten eten en zo zuiniger te leven? Door de reclame nam de verkoop van spinazie met 30% toe en stond de groente zelfs in de top drie van favoriete kindergroenten.
Uitverkocht voor deze dag

Deze dag kook ik ook...

Ajam Kecap Pedis
Vleesgerecht

Ajam Kecap Pedis

Details

Pedis betekent 'heet' en deze boterzachte Indische kip is inderdaad lekker pittig! Maar niet té heet hoor, dus ben je een echte 'die hard', dan moet er nog wat extra sambal bij :) De sajoer lodeh is ook echt Indisch bereid met diverse soorten groenten in een mild gekruide kokossaus. Lekker met de nasi guning (gele rijst) en de atjar ketimoen (zoetzuur van komkommer). Selamat makan!
Gerecht anders dan op de foto.

Glutenvrij Ingrediënten

Kippendij met bot en -drumstick (beter leven 2 sterren), sperziebonen, spitskool, bloemkool, wortel, basmatirijst, zilvervliesrijst, komkommer, witte ui, lombok (rode peper), knoflook, kokosmelk, palmsuiker, djahé (gemberpoeder), trassi (garnalenpasta), zelfgemaakte kippenfond (bevat selderij), laos, korianderzaad, glutenvrije ketjap manis, komijnzaad, kemiri noot, santen (kokoscrème), laurier, sereh, limoenblad, kurkuma, sambal brandal, witte wijnazijn, zonnebloemolie, peper&zout
  • Glutenvrij

Opwarmen

Oven 35 minuten 200°C

Voorkeur van Marleen

Verwarm de rijst met de kip en de groenten afgedekt met aluminiumfolie of ovenbestendig bord 20 minuten (1 persoon) tot 30-35 minuten (2 of meer personen). Serveer met de atjar.

Magnetron 8 minuten 750W

Verwarm de rijst met de kip en de groenten afgedekt met het afdekfolie 3-4 minuten (1 persoon) tot 8 minuten (2 of meer personen). Serveer met de atjar.

Leuk om te weten

Op smaakmenutie.nl staan goed uitgewerkte Indische recepten die mij veel inspiratie geven!
  • Glutenvrij
Uitverkocht voor deze dag
Gevulde zoete aardappel
Vegetarisch gerecht

Gevulde zoete aardappel

Details

Geïnspireerd op het Turkse recept 'Kumpir' is dit gezonde gerecht: gepofte zoete aardappel, gevuld met een kruidige saus van geroosterde paprika, gebakken kikkererwten en feta. Met daarbij kisir salade (van volkoren bulgur) en frisse komkommer salsa. Een echte smaakbom!

Ingrediënten

Zoete aardappel, witte ui, tomaat, kikkererwten, paprika, zwarte olijven, mais, bulgur, granaatappel melasse, feta, gerookt paprikapoeder, komijn, citroen, peterselie, bosui, chilipeper, knoflook, munt, Griekse yoghurt, komkommer, bieslook, limoen, jalapeño peper, bosui, oregano, korianderzaad, za'atar (sesamzaad, sumak, tijm, oregano), glutenvrije sojasaus, zonnebloemolie, zout&zwarte peper.

Opwarmen

Oven 30 minuten 200°C

Voorkeur van Marleen

Verwarm de zoete aardappel en de bulgur (kisir) afgedekt met aluminium folie of ovenbestendig bord 20 minuten (1 persoon) tot 30 minuten (2 of meer personen). Serveer met de komkommer salsa.

Magnetron 8 minuten 750W

Verwarm de zoete aardappel en de bulgur (kisir) afgedekt met het folie 3-4 minuten (1 persoon) tot 5-8 minuten (2 of meer personen). Serveer met de komkommer salsa.

Leuk om te weten

Dit gezonde gerecht bevat veel vezels en eiwitten, vanwege alle groenten, kikkererwten en feta.
Uitverkocht voor deze dag
Aubergine lasagne
Vegetarische klassieker

Aubergine lasagne

Details

Waan je in Italië met deze lasagne. Ik begin altijd vroeg met dit ogenschijnlijk simpele gerecht, dat veel tijd nodig heeft. De vegetarische 'bolognese' saus met aubergine en tomaat laat ik wel drie uur pruttelen en dat is het meer dan waard! De bechamel maak ik van melk, veel specerijen en kruiden en Parmezaanse kaas. Erbij krijg je een rijke salade, aangemaakt met basilicum dressing.

Ingrediënten

Verse lasagnevellen (tarwebloem, scharrelei), aubergine, tomaten, wortel, knolselderij, doperwt, spinazie, haricots verts, radijs, witte ui, bleekselderij, knoflook, verse tijm, verse basilicum, melk, Parmezaanse kaas, kruidnagel, nootmuskaat, roomboter, tarwebloem, tomatenpuree, biologische groentebouillon, zelfgemaakte basilicumdressing (zonnebloemolie, gepasteuriseerd eigeel, witte wijnazijn, mosterd, groentebouillon, tabasco, kerrie), peper & zout.

Opwarmen

Oven 30 minuten 200°C

Voorkeur van Marleen

Verwarm de lasagne onafgedekt 20 min (1 persoon) tot 20-30 min (2 of meer personen). Serveer met de salade.

Magnetron 8 minuten 750W

Verwarm de lasagne afgedekt met het plasticfolie 4 minuten (1 persoon) tot 8 minuten (2 of meer personen). Serveer met de salade.

Leuk om te weten

In de saus zitten groenten die door het stoven zoetig van smaak worden: bleekselderij, ui, wortel, aubergine en tomaat.
Uitverkocht voor deze dag
Pittige kippensoep
Voorgerecht

Pittige kippensoep

Details

Een lichtpittige soep, vol specerijen, zachte stukjes kip en knapperige groenten. Lekker gevuld door de verschillende bonen en rijst. 500 ml, voldoende voor 2 borden. Glutenvrij.

Glutenvrij Ingrediënten

Kipdijbeenfilet (beter leven 2 sterren), bruine bonen, zwarte bonen, kikkererwten, sperziebonen, doperwten, spitskool, bloemkool, tomaat, basmatirijst, zilvervliesrijst, rode rijst, kokosmelk, zoete aardappel, witte ui, rode ui, knoflook, verse koriander, peterselie, kardemom, curryblad, kurkuma, komijn, rode peper, oregano, venkelzaad, mosterdzaad, tomatenpuree, tabasco, glutenvrije sojasaus, kaneelstok, fenegriek, limoensap, verse gember, chilipeper, piment, chipotle pepers in adobo saus (bevat sojaolie), basterdsuiker, witte wijnazijn, biologische groentebouillon, zonnebloemolie, peper & zout.
  • Glutenvrij
  • Glutenvrij
Uitverkocht voor deze dag
Bread & Butter Pudding
Vegetarisch nagerecht

Bread & Butter Pudding

Details

Een klassieker uit Engeland, niet heel bekend in Nederland, maar zeker een aanrader!

Ingrediënten

Witbrood, room, melk, roomboter, gepasteuriseerd ei, vanille, suiker, kaneel, rozijnen, sherry, sinaasappelschil, nootmuskaat, abrikozenjam
Uitverkocht voor deze dag