MarleenKookt is open. Dit zijn onze maatregelen ivm het corona virus »
Choucroute Alsacienne met venkelworst
Klassieker

Choucroute Alsacienne met venkelworst

Details

Dit bijzondere recept is eeuwenoud en de truc is om de zuurkool langzaam te garen in eendenvet, samen met witte wijn, jeneverbes en kruidnagel. De goede kwaliteit beenham en rookspek die erbij zit geeft veel smaak af en zo wordt de zuurkool heerlijk zacht en vol smaak. Erbij geef ik een smeuïge aardappelpuree en een verse venkelworst.

Glutenvrij Ingrediënten

Zuurkool, rookspek en beenham van Beemsterlant's varken, verse venkelworst (varkensvlees, venkel, foelie, ingekookte witte wijn, knoflook en peterselie, peper en zout), aardappel, witte ui, verse bieslook, melk, extra vergine olijfolie, mosterd, eendenvet, witte wijn, kruidnagel, jeneverbes, laurierblad, zonnebloemolie, peper & zout.
  • Glutenvrij

Opwarmen

Oven 30 minuten 200°C

Voorkeur van Marleen

Verwarm de puree met de zuurkool en worst afgedekt met een ovenbestendig bord, of aluminiumfolie 20 minuten (1 persoon) tot 20-30 minuten (2 of meer personen).

Magnetron 7 minuten 750W

Verwarm de puree en de zuurkool met worst afgedekt met het plasticfolie 3-4 minuten (1 persoon), tot 4-7 minuten (2 of meer personen).

Leuk om te weten

In zuurkool zit veel vitamine B en C. Zuurkool werd daarom vroeger veel meegenomen op verre zeereizen, ter voorkoming van scheurbuik bij de zeelieden.
  • Glutenvrij

Deze dag kook ik ook...

Gegrilde kip met wilde rijst
Vleesgerecht

Gegrilde kip met wilde rijst

Details

Een perfect gerecht na het weekend: lekker veel groenten, volkoren rijstsoorten en botermalse kip! Mijn inspiratie komt deze keer van Alain Ducasse, uit zijn boek 'Puur natuur'. Deze beter leven 2 sterren kip marineren we eerst met verse gember, foelie en chili en wordt daarna in de oven tot supermals gegrild. Op hoge temperatuur roerbakken we paddenstoelen, bloemkool, wortel én witlof, een superlekkere combinatie! Met wilde rijstsalade.

Glutenvrij Ingrediënten

Kippenbout (beter leven 2 sterren), paprika, bloemkool, wortel, witlof, champignons, bosui, witte ui, knolselderij, verse bieslook, verse peterselie, knoflook, verse basilicum, wilde rijst, basmatirijst, zilvervliesrijst, camarque rijst, yoghurt, korianderzaad, verse gember, chilipeper, foelie, zonnebloempitten, room, witte wijn, zelfgemaakte kippenfond (bevat selderij), aardappelzetmeel, zonnebloemolie, peper&zout
  • Glutenvrij

Opwarmen

Magnetron 8 minuten 750W

Voorkeur van Marleen

Verwarm de rijst en de kip met groenten beide afgedekt met het afdekfolie 4 minuten (1 persoon) tot 6-8 minuten (2 of meer personen).

Oven 30 minuten 200°C

Verwarm de rijst en kip met groenten beide afgedekt met aluminiumfolie of ovenbestendig bord 15-20 minuten (1 persoon) tot 20-30 minuten (2 of meer personen).

Leuk om te weten

Foelie is het rode omhulsel van de muskaatnoot en is wat verfijnder van smaak.
  • Glutenvrij
Bombay aubergine curry
Veganistisch gerecht

Bombay aubergine curry

Details

Een nieuw Indiaas gerecht, met boterzacht gestoofde aubergine in een geurige tomaten curry. De kardemom, gember en zwarte peper geven een diepe smaak aan deze lichtpittge curry. Met roti paratha (platbrood) en Indiase salade met gebakken kikkererwten. 100% plantaardig (veganistisch).
Gerecht anders dan op de foto.

Ingrediënten

Aubergine, aardappel, gele paprika, tomaat, rode en witte ui, komkommer, verse munt, knoflook, verse gember, rode peper, verse koriander, kikkererwten, limoensap, kardemom, komijnzaad, venkelzaad, korianderzaad, zwarte peperkorrel, garam masala (bevat o.a. mosterdzaad, korianderzaad en fenegriek), tandoori masala (bevat o.a. mosterdzaad, selderij, kaneel, kruidnagel, Spaanse peper, laurier), ahornsiroop, biologische groentebouillon, roti paratha (tarwebloem, plantaardige vet en olie, rozemarijn), zonnebloemolie, peper&zout

Opwarmen

Oven 30 minuten 200°C

Voorkeur van Marleen

Verwarm de curry afgedekt met ovenbestendig bord of aluminiumfolie 20 minuten (1 persoon) tot 30 minuten (2 of meer personen). Verwarm de roti paratha de laatste 5 minuten mee. Serveer met de salade (koud).

Magnetron 8 minuten 750W

Verwarm de curry afgedekt met het afdekfolie 3-4 minuten (1 persoon) tot 8 minuten (2 of meer personen). Verwarm de roti paratha in droge pan of broodrooster. Serveer met de salade (koud).

Vegetarische nachos
Vegetarisch kindergerecht

Vegetarische nachos

Details

Mijn kinderen zijn hier altijd dol op: een Mexicaans-Italiaanse maaltijd met een vegetarische saus. Samen met de kidneybonen, nachos van maïsmeel, goede Parmezaanse kaas en een knapperige salade van komkommer, paprika en ijsbergsla is dit een heerlijke (kinder)maaltijd.

Glutenvrij Ingrediënten

Aubergine, kidneybonen, wortel, ijsbergsla, bleekselderij, komkommer, gele paprika, tomaten, witte ui, nacho chips (van maïsmeel), knoflook, verse tijm, komijn, gerookte paprikapoeder, oregano, tomatenpuree, Parmezaanse kaas, zonnebloemolie, peper & zout.
  • Glutenvrij

Opwarmen

Oven 20 minuten 200°C

Voorkeur van Marleen

Verwarm de saus met de nacho's afgedekt met een ovenbestendig bord, of aluminiumfolie in de ovenschaal 10 min (1 persoon) tot 15-20 min (2 of meer personen). Plaats dan nog 5 minuten onafgedekt in de oven. Serveer met de salade (koud).

Magnetron 4 minuten 750W

Verwarm de saus met de nacho's onafgedekt 2 min (1 persoon) tot 3-4 min (2 of meer personen). Serveer met de salade (koud).

  • Glutenvrij
Oosterse groentesoep
Voorgerecht

Oosterse groentesoep

Details

Een lichtpittige groentesoep met Oosterse smaken, zoals verse gember, rode peper en kokosmelk. Glutenvrij, 500 ml, voldoende voor 2 borden.

Glutenvrij Ingrediënten

Wortel, bloemkool, spitskool, sperziebonen, rode paprika, paksoi, tofu, trostomaat, bosui, verse munt, witte ui, taugé, knoflook, korianderzaad, verse gember, verse koriander, Thaise basilicum, rode peper, komijn, kardemom, kurkuma, laos, citroengras, limoenblad, sambal brandal, kemiri noot, santen (kokoscrème), trassi (garnalenpasta), kokosmelk, glutenvrije sojasaus, tomatenpuree, limoensap, glutenvrije ketjap manis, palmsuiker, biologische groentebouillon, aardappelzetmeel, zonnebloemolie, peper&zout
  • Glutenvrij
  • Glutenvrij
Chipolata pudding
Nagerecht

Chipolata pudding

Details

Een romige chipolata pudding, geïnspireerd op een recept van Holtkamp.

Ingrediënten

Room, melk, yoghurt, gepasteuriseerde scharrelei, frambozen, suiker, bitterkoekjes (bevat ei en gluten), rum, marasquin (kersenlikeur), gelatine