MarleenKookt is open. Dit zijn onze maatregelen ivm het corona virus »
Zweedse gehaktballetjes
Klassieker

Zweedse gehaktballetjes

Details

Typisch Zweeds! Deze balletjes maak ik volgens authentiek recept, met veel verse kruiden en gemalen pimentbes. De smaakvolle saus zit vol cranberry's met flink wat zwarte peper, spekblokjes en een scheutje brandy. Je krijgt er aardappelpuree bij en een frisse Zweedse salade met dille, radijs en venkel.

Ingrediënten

Varkensgehakt BLV, scharrelrundergehakt, aardappel, venkel, komkommer, diverse slasoorten, radijs, melk, roomboter, gepasteuriseerd scharrelei, piment, brandy, spekblokjes, dille, bladpeterselie, creamcrackers, cranberry, suiker, mosterd, zelfgemaakte dressing (zonnebloemolie, gepasteuriseerd scharrel eigeel, witte wijnazijn, dijonmosterd, biologische groentebouillon, tabasco, kerrie, peper en zout), aardappelzetmeel, zonnebloemolie, peper&zout

Opwarmen

Oven 30 minuten 200°C

Voorkeur van Marleen

Verwarm balletjes en puree afgedekt met een ovenbestendig bord, of aluminiumfolie 20 min (1 persoon) tot 25-30 min (2 of meer personen). Verwarm saus in magnetron 1-2 min, of in een pannetje 5-10 min. Serveer met de salade en dressing (koud).

Magnetron 6 minuten 750W

Verwarm puree met balletjes afgedekt met het plasticfolie 2-3 min (1 persoon) tot 3-6 min (2 of meer personen). Verwarm de saus 1-2 min. Serveer met de salade en dressing (koud).

Leuk om te weten

De flinke hoeveelheid dille en peterselie geeft samen met de piment de specifieke 'Zweedse' smaak aan de balletjes.
Uitverkocht voor deze dag

Deze dag kook ik ook...

Ajam Kecap Pedis
Vleesgerecht

Ajam Kecap Pedis

Details

Pedis betekent heet en deze boterzachte Indische kip is inderdaad lekker pittig! Maar niet té heet hoor, dus ben je een echte die hard, dan moet er nog wat extra sambal bij :) De sajoer lodeh is ook echt Indisch bereid met diverse soorten groenten in een mild gekruide kokossaus. Lekker met de nasi guning (gele rijst) en de atjar ketimoen (zoetzuur van komkommer). Selamat makan!

Glutenvrij Ingrediënten

Kippendij met bot en -drumstick (beter leven 2 sterren), sperziebonen, spitskool, bloemkool, wortel, basmatirijst, zilvervliesrijst, komkommer, witte ui, lombok (rode peper), knoflook, kokosmelk, palmsuiker, djahé (gemberpoeder), trassi (garnalenpasta), zelfgemaakte kippenfond (bevat selderij), laos, korianderzaad, glutenvrije ketjap manis, komijnzaad, kemirinoot, santen, laurier, sereh, limoenblad, kurkuma, witte wijnazijn, zonnebloemolie, peper&zout.
  • Glutenvrij

Opwarmen

Oven 35 minuten 200°C

Voorkeur van Marleen

Verwarm de rijst met de kip en de groenten afgedekt met aluminiumfolie of ovenbestendig bord 20 minuten (1 persoon) tot 30-35 minuten (2 of meer personen). Serveer met de atjar.

Magnetron 8 minuten 750W

Verwarm de rijst met de kip en de groenten afgedekt met het afdekfolie 3-4 minuten (1 persoon) tot 8 minuten (2 of meer personen). Serveer met de atjar.

Leuk om te weten

Op smaakmenutie.nl staan goed uitgewerkte Indische recepten die mij veel inspiratie geven!
  • Glutenvrij
Uitverkocht voor deze dag
Libanese Makhlouta
Vegetarisch gerecht

Libanese Makhlouta

Details

Makhlouta is een traditionele Libanese stoof gemaakt van verschillende soorten bonen, specerijen, tomaat en granaatappel melasse. De frisse verse feta past goed bij deze hartige stoof. Met fattoush, een knapperige salade van paprika, tomaat en komkommer en een Libanees platbrood. (Gerecht is anders dan op foto)

Ingrediënten

Aubergine, wortel, bleekselderij, gele en rode paprika, tomaat, mais, bruine bonen, kikkererwten, kidneybonen, komkommer, ijsbergsla, rode ui, rode wijn azijn, tomatenpuree, granaatappelmelasse, feta, knoflook, witte ui, extra vergine olijfolie, tomatenketchup (tomaat, azijn, suiker, zout, specerijen), tijm, oregano, komijn, gerookt paprikapoeder, sumak, citroen, za'atar (bevat sesam), Libanees platbrood (tarwemeel, water, gist, suiker, zout), zonnebloemolie, peper & zout

Opwarmen

Oven 30 minuten 200°C

Voorkeur van Marleen

Haal de feta ui de schaal en verwarm de schaal afgedekt met aluminiumfolie of ovenbestendig bord 20 minuten (1 persoon) tot 30 minuten (2 of meer personen). Leg de laatste minuut het platbrood erbij. Breek platbrood in stukjes en serveer met de salade en de feta.

Magnetron 8 minuten 750W

Haal de feta ui de schaal en verwarm de schaal afgedekt met het plastic folie 3-4 minuten (1 persoon) tot 5-8 minuten (2 of meer personen). Verwarm platbrood kort in broodrooster, of leg 20 seconden in magnetron. Breek platbrood in stukjes en serveer met de salade en de feta.

Leuk om te weten

De frisse lichtzurige smaak van de feta past erg goed bij de hartige smaak van de bonen stoof.
Uitverkocht voor deze dag
Kokos wortelsoep
Veganistisch voorgerecht

Kokos wortelsoep

Details

Deze soep is kruidig en licht romig door de kokosmelk. Veganistisch, 500 ml, voldoende voor 2 borden.

Glutenvrij Ingrediënten

Wortel, ui, tomaat, knoflook, kokosmelk, kikkererwten, garam masala (mosterdzaad, koriander, kurkuma, komijn, nigella, fenegriek, peper), kardemom, kaneel, kruidnagel, chilipeper, biologische groentebouillon, verse koriander, zonnebloemolie, peper&zout.
  • Glutenvrij
  • Glutenvrij
Uitverkocht voor deze dag
Panna cotta met rode bessen
Nagerecht

Panna cotta met rode bessen

Details

Een heerlijk dessert met frisse panna cotta en onderop een coulis van rode bessen.

Glutenvrij Ingrediënten

Rode bessen, room, suiker, citroenschil, kaneelstok, melk, gelatine
  • Glutenvrij
  • Glutenvrij
Uitverkocht voor deze dag