Limburgs zoer vleisj
Klassieker

Limburgs zoer vleisj

Details

Het rundvlees in dit traditionele Limburgse stoofgerecht wordt in azijn met kruiden gemarineerd, vandaar de naam 'zuur vlees'. De azijn maakt het vlees helemaal zacht en zeker niet zuur en daarna stoof ik het urenlang met gebakken uien, ontbijtkoek en appelstroop. Erbij serveer ik krieltjes, kropsla en mijn eigen vinaigrette.

Ingrediënten

Scharrelrund ribstuk, krieltjes, kropsla, komkommer, venkel, radijs, witte ui, witte wijnazijn, appelstroop, ontbijtkoek, zelfgemaakte vinaigrette (mosterd, witte wijnazijn, zout, dille, dragon, kervel, peterselie, bieslook, gepasteuriseerd eigeel), jeneverbes, kruidnagel, peterselie, dille, laurier, peper & zout.

Opwarmen

Oven 30 minuten 200°C

Voorkeur van Marleen

Verwarm het zoer vleisj afgedekt met een ovenbestendig bord, of aluminiumfolie en de kriel onafgedekt 15 minuten (1 persoon) tot 20-30 minuten (2 of meer personen). Serveer met de salade en vinaigrette (koud).

Magnetron 6 minuten 750W

Verwarm het zoer vleisj afgedekt met het plasticfolie en de kriel onafgedekt 3-4 minuten (1 persoon) tot 4-6 minuten (2 of meer personen). Serveer met de salade en vinaigrette (koud).

Leuk om te weten

De combinatie van azijn, appelstroop en ontbijtkoek geeft de zo unieke friszoete smaak aan dit stoofgerecht.

Deze dag kook ik ook...

Maleisische kip-curry
Vleesgerecht

Maleisische kip-curry

Details

Een van onze favoriete curry's in de keuken! Scharrelkipdijbeen, gember, ui, rode peper en sjalot trekken urenlang met kokosmelk, zodat er een niet te pittige en smaakvolle curry ontstaat. De blaadjes van de limoen maken de curry fris. Erbij serveer ik een groente-mix en gestoomde basmatirijst. Daarnaast een bakje met verse koriander: apart erbij, voor de liefhebbers.

Glutenvrij Ingrediënten

Scharrel kippendijbeenfilet, basmatirijst, sperziebonen, spitskool, wortel, doperwt, witte ui, knoflook, kokosmelk, Thaise basilicum, rode peper, citroengras, gember, kurkuma, limoenblad, steranijs, palmsuiker, sojasaus, vissaus, koriander, zelfgemaakte kippenfond (witte ui, bleekselderij, prei, wortel, knolselderij, foelie, laurier, peperkorrel, scharrelkip), peper & zout.
  • Glutenvrij

Opwarmen

Oven 30 minuten 200°C

Voorkeur van Marleen

De curry en de rijst beide afgedekt met een ovenbestendig bord, of aluminiumfolie 15 minuten (1 persoon) tot 20-30 minuten (2 of meer personen) verwarmen. Serveer eventueel met de koriander.

Magnetron 6 minuten 750W

De curry en de rijst beide afgedekt met het plasticfolie 2-3 minuten (1 persoon) tot 4-6 minuten (2 of meer personen) verwarmen. Serveer eventueel met de koriander.

Leuk om te weten

Kaffir Lime Leaves, oftewel limoenblad, is heerlijk in Oosterse gerechten. Ik stoof het mee in deze curry.
  • Glutenvrij
Zucchini alla parmigiana
Vegetarisch gerecht

Zucchini alla parmigiana

Details

Deze zucchini alla parmigiana is mijn nieuwe Italiaanse favoriet. De parmigiana bouw ik op met gegrilde courgette, mozzarella, goede parmezaanse kaas en lang gestoofde tomatensaus. Erbij serveer ik een kruiden tabouleh met verse kruiden en geroosterde amandel. Geniet ervan!

Ingrediënten

Bulgur, courgette, tomaat, komkommer, taggiasche olijf, citroen, kappertjes, witte ui, knoflook, amandel, parmezaanse kaas, mozzarella, venkelzaad, basilicum, oregano, peterselie, dille, bieslook, salie, tijm, zonnebloemolie, extra vergine olijfolie, peper & zout.

Opwarmen

Oven 35 minuten 200°C

Voorkeur van Marleen

Verwarm de zucchini onafgedekt 20 minuten (1 persoon) tot 30-35 minuten (2 of meer personen). Serveer met de tabouleh.

Magnetron 8 minuten 750W

Verwarm de zucchini onafgedekt 4 minuten (1 persoon) tot 8 minuten (2 of meer personen). Serveer met de tabouleh.

Groene groente in jasje
Kindergerecht

Groene groente in jasje

Details

Een lekkernij voor kinderen (en ik vind het zelf ook erg lekker!). De prei smoor ik, voordat ik het meng met een beetje gekookte risottorijst, parmezaanse kaas en ei. Vervolgens maak ik zogenaamde flapjes van bladerdeeg, gevuld met dit mengsel en bak ik het af in de oven. Met frisse salade en honingdressing.

Glutenvrij Ingrediënten

Prei, risottorijst, parmezaanse kaas, ui, gepasteuriseerd ei, bladerdeeg, komkommer, sla, zongedroogde tomaat, honingdressing (gepasteuriseerd ei, honing, mosterd, tabasco, kerrie, azijn, zonnebloemolie), peper, zout.
  • Glutenvrij

Opwarmen

Magnetron 4 minuten 750W

Voorkeur van Marleen

Verwarm het flapje onafgedekt 2 minuten (1 persoon), tot 3-4 minuten (2 of meer personen) in de magnetron. Serveer met de salade en dressing (koud). De flapjes worden niet meer zo krokant in de magnetron.

Oven 15 minuten 200°C

Verwarm het flapje onafgedekt 10 minuten (1 persoon), tot 10-15 minuten (2 of meer personen) in de magnetron. Serveer met de salade en dressing (koud).

Leuk om te weten

Ik voeg een beetje honing toe aan mijn dressing, zo wordt het toegankelijk voor kinderen.
  • Glutenvrij
Auberginesoep
Voorgerecht

Auberginesoep

Details

Een heerlijke zachte auberginesoep, met wat witte bonen en peterselie. Geniet ervan! Vegetarisch. 500 ml, genoeg voor 2 personen.

Glutenvrij Ingrediënten

Aubergine, witte bonen, tomaten, honing, komijn, ras el hanout, laurier, witte ui, knoflook, biologische groentebouillon, peterselie, peper & zout.
  • Glutenvrij
  • Glutenvrij
Chipolata pudding
Nagerecht

Chipolata pudding

Details

Een romige chipolata pudding, geïnspireerd op een recept van Holtkamp.

Ingrediënten

Room, gepasteuriseerd eigeel en eiwit, frambozen, suiker, bitterkoekjes, rum, marasquin, gelatine.