MarleenKookt is open. Dit zijn onze maatregelen ivm het corona virus »
Zalm quiche met broccolistamp
Kindergerecht

Zalm quiche met broccolistamp

Details

Deze quiche valt in de smaak bij kinderen. Door de gerookte én gestoomde zalm die ik gebruik in dit taartje, is de zalmsmaak subtiel en zacht. Erbij geef ik een gezond stamppotje vol fijne broccoli, klein gesneden courgette en wortel.

Ingrediënten

Gerookte zalm, verse zalmfilet, aardappel, broccoli, courgette, wortel, verse dille en bieslook, citroen, bladerdeeg (tarwebloem, plantaardig vet), crème fraîche, roomkaas, dijon mosterd, melk, extra vergine olijfolie, gepasteuriseerd scharrelei, extra vergine olijfolie, peper&zout

Opwarmen

Oven 30 minuten 200°C

Voorkeur van Marleen

Verwarm de groentestamppot afgedekt 15 minuten (1 persoon) tot 20-30 minuten (2 of meer personen) en de quiche op het bakpapier (zo wordt de bodem knapperig) 15 minuten.

Magnetron 7 minuten 750W

Verwarm de groentestamppot afgedekt 3-4 minuten (1 persoon) tot 5-7 minuten (2 of meer personen). Verwarm de quiche op het bakpapier 1 minuut (het bladerdeeg wordt niet knapperig vanwege het gebruik van de magnetron).

Leuk om te weten

Zalm zit vol goede vetzuren, zoals Omega-3, die essentieel zijn voor het hart en bloedvaten.
Uitverkocht voor deze dag

Deze dag kook ik ook...

Gochujang Chicken
Vleesgerecht

Gochujang Chicken

Details

Iets nieuws uit de Koreaanse keuken! Deze pittige stoof, ook wel 'Dak Doritang' genoemd, heeft veel smaak dankzij specifieke Koreaanse ingrediënten zoals gochujang (rode chilipasta), verse gember, honing, knoflook en sesam. De stoof is verder goed gevuld met wortel, aardappel, pastinaak en paksoi. De pittig gemarineerde kipdijbeenfilet zonder bot (beter leven 2 sterren) roosteren we in de oven goudbruin en gaar. Erbij krijg je Koreaanse aangemaakte volkoren rijst, met geroosterde pinda's, bosui en zwart sesamzaad.
Gerecht anders dan op de foto.

Ingrediënten

Kipdijbeenfilet (beter leven 2 sterren), wortel, pastinaak, aardappel, paksoi, witte ui, bosui, verse gember, groene peper, knoflook, zilvervliesrijst, basmatirijst, gochujang (gefermenteerde rijst, tarwe, sojapasta, sojasaus, suiker, chilipoeder, zout, knoflook), glutenvrije sojasaus, zelfgemaakte kippenfond (bevat selderij), sesamolie, rijstazijn, pinda's, zwart en wit sesamzaad, tomatenpuree, honing, zonnebloemolie, peper&zout

Opwarmen

Magnetron 8 minuten 750W

Voorkeur van Marleen

Verwarm de stoof met kip en de rijst beide afgedekt met het afdekfolie 4 minuten (1 persoon) tot 8 minuten (2 of meer personen).

Oven 30 minuten 200°C

Verwarm de stoof met kip en de rijst beide afgedekt met aluminiumfolie of ovenbestendig bord 20 minuten (1 persoon) tot 30 minuten (2 of meer personen).

Uitverkocht voor deze dag
Truffel risoniotto
Vegetarisch gerecht

Truffel risoniotto

Details

Ik ben erg fan van de Engelse food specialist Hugh Fearnley- Whittingstall. Dit gerecht is gebaseerd op een recept uit zijn 'River Cottage Veg Everyday', een kookboek dat ik iedereen die van lekker eten houdt kan aanraden! Risoniotto is gemaakt van orzo en is een rijstvormige pastasoort die je veel tegenkomt in de Italiaanse, Griekse, Turkse en Arabische keuken. Samen met de gebakken paddenstoelen, gestoofde venkel en een vleugje truffel is dit een smakelijke maaltijd. Je krijgt er een salade bij van chiogga bietjes en basilicumdressing.

Ingrediënten

Orzo pasta (tarwebloem), kastanje champignons, oesterzwam, shii take, venkel, wortel, knolselderij, radijs, witte ui, knoflook, chioggia biet, komkommer, diverse slasoorten, verse tijm en peterselie, room, truffel tapenade (van zomertruffel), Parmezaanse kaas, biologische groentebouillon, ingekookte witte wijn, crème fraiche, mascarpone, zonnebloempitten, pompoenpitten, zelfgemaakte basilicumdressing (zonnebloemolie, gepasteuriseerd scharrelei, dijonmosterd, tabasco, witte wijnazijn, verse basilicum, kerrie, peper en zout), zonnebloemolie, peper&zout

Opwarmen

Magnetron 8 minuten 750W

Voorkeur van Marleen

Verwarm de risoniotto afgedekt 3-4 minuten (1 persoon) tot 6-8 minuten (2 of meer personen). Serveer met de salade en basilicumdressing (koud).

Oven 30 minuten 200°C

Verwarm de risoniotto afgedekt 20 minuten (1 persoon) tot 30 minuten (2 of meer personen). Serveer met de salade en basilicumdressing (koud).

Leuk om te weten

De paddenstoelen bak ik stevig aan, zodat ze sappig zijn en een lekkere 'bite' hebben.
Uitverkocht voor deze dag
Zweedse gehaktballetjes
Klassieker

Zweedse gehaktballetjes

Details

Typisch Zweeds! Deze balletjes maak ik volgens authentiek recept, met veel verse kruiden en gemalen pimentbes. De smaakvolle saus zit vol cranberry's met flink wat zwarte peper, spekblokjes en een scheutje (ingekookte) brandy. Je krijgt er aardappelpuree bij en een frisse aangemaakte Zweedse salade met dille, radijs en venkel.

Ingrediënten

Rundergehakt (beter leven 2 sterren), varkensgehakt van Beemsterlant's varken, aardappel, venkel, komkommer, diverse slasoorten, radijs, verse dille en peterselie, witte ui, knoflook, cranberry's, tijm, melk, roomboter, gepasteuriseerd scharrelei, piment, ingekookte brandy, spekblokjes, tarwebloem, creamcrackers (bevat gluten), suiker, dijonmosterd, zelfgemaakte dressing (zonnebloemolie, gepasteuriseerd scharrel eigeel, witte wijnazijn, dijonmosterd, biologische groentebouillon, tabasco, kerrie, peper en zout), biologische groentebouillon, aardappelzetmeel, zonnebloemolie, extra vergine olijfolie, peper&zout

Opwarmen

Oven 30 minuten 200°C

Voorkeur van Marleen

Verwarm balletjes en puree afgedekt met een ovenbestendig bord, of aluminiumfolie 20 min (1 persoon) tot 25-30 min (2 of meer personen). Verwarm saus in magnetron 1-2 min, of in een pannetje 5-10 min. Serveer met de salade (koud).

Magnetron 6 minuten 750W

Verwarm puree met balletjes afgedekt met het plasticfolie 2-3 min (1 persoon) tot 3-6 min (2 of meer personen). Verwarm de saus 1-2 min. Serveer met de salade (koud).

Leuk om te weten

De flinke hoeveelheid verse dille en peterselie geeft samen met de piment de specifieke 'Zweedse' smaak aan de balletjes.
Uitverkocht voor deze dag
Marokkaanse linzensoep
Veganistisch voorgerecht

Marokkaanse linzensoep

Details

Lekker hartig, fris en pittig tegelijk is deze Marokkaanse groentesoep, boordevol linzen, zoete aardappel, tomaat en specerijen. 500 ml, voldoende voor 2 borden. Glutenvrij.

Glutenvrij Ingrediënten

Linzen, zoete aardappel, tomaat, wortel, courgette, kalamata olijven, kikkererwten, knoflook, witte ui, abrikoos, verse peterselie en koriander, komijn, groene chili, sambal brandal, verse gember, kaneel, komijn, ras el hanout (met oa komijn, kardemom, korianderzaad, peper, kaneel, foelie, roos, kruidnagel, muskaat), biologische groentebouillon, gekonfijte citroen, citroensap, extra vergine olijfolie, zonnebloemolie, peper&zout
  • Glutenvrij
  • Glutenvrij
Uitverkocht voor deze dag
Sinaasappel amandelcake
Vegetarisch nagerecht

Sinaasappel amandelcake

Details

Een verrassende en frisse cake door de combinatie van een vleugje sinaasappelrasp met amandel.

Ingrediënten

Wortel, sinaasappel, sinaasappelmarmelade, amandelen, tarwebloem, kristalsuiker, gepasteuriseerd scharrelei, griesmeel (tarwebloem), bakpoeder, roomkaas, crème fraîche en ricotta
Uitverkocht voor deze dag