MarleenKookt is open. Dit zijn onze maatregelen ivm het corona virus »
Amarene kers yoghurtmousse
Nagerecht

Amarene kers yoghurtmousse

Details

Een friszoet toetje, lekker luchtig en vol smaak.

Glutenvrij Ingrediënten

Amarenen kers, verse slagroom, gepasteuriseerde scharrelei, melk, kristalsuiker, yoghurt, vanillestok, citroenschil, sinaasappelschil, gelatine

Dit gerecht bevat ei, koemelk, lactose.
  • Glutenvrij
  • Glutenvrij
Uitverkocht voor deze dag

Deze dag kook ik ook...

Gestoofde vis in pittige tomatensaus
Visgerecht

Gestoofde vis in pittige tomatensaus

Details

Dit pittige visgerecht komt uit de Sefardische Joodse keuken. Smadar, die een tijd bij ons heeft gewerkt als kok, liet mij dit gerecht proeven. Haar vader maakt het regelmatig klaar op vrijdagavond voor Sjabbat. Het stevige witvisje stoven we in een pittige tomatensaus vol kruiden en specerijen als paprikapoeder en verse koriander die dit gerecht de specifieke smaak geven. Erbij maken we parelcouscous die we kort roosteren voor extra smaak en een fijngesneden, typisch Israëlische rauwkost salade. Lekker fris met de za'atar en citroensap.

Ingrediënten

Verse witvis, parelcouscous, rode en gele paprika, tomaat, komkommer, ijsbergsla, witte ui, knoflook, verse koriander en peterselie, citroensap, rode peper, paprikapoeder, kurkuma, chilipoeder, biologische groentebouillon, za'atar (sesam, oregano, mint, sumak, kurkuma, zout), aardappelzetmeel, extra vergine olijfolie, zonnebloemolie, peper&zout

Dit gerecht bevat gluten, sesamzaad, sulfiet, vis.

Opwarmen

Magnetron 8 minuten 750W

Voorkeur van Marleen

Verwarm de vis met saus en parelcouscous afgedekt met het afdekfolie 4 minuten (1 persoon) tot 8 minuten (2 of meer personen). Serveer met de salade (koud).

Oven 30 minuten 200°C

Verwarm de vis met saus en parelcouscous afgedekt met het aluminiumfolie of ovenbestendig bord 20 minuten (1 persoon) tot 30 minuten (2 of meer personen). Serveer met de salade (koud).

Uitverkocht voor deze dag
Thaise nasi met kokossaté
Veganistisch gerecht

Thaise nasi met kokossaté

Details

Een Thais groentegerecht vol pit en smaak! We roosteren de groenten beetgaar en mengen ze met gebakken tofu en verse Thaise basilicum. De gestoomde rijst bakken we kort met zelfgemaakte Thaise boemboe en mengen we met geroosterde cashewnoten, zo krijgt deze gezonde rijst veel smaak. De lichte pindasaus op basis van kokosmelk is pittig en geef ik een frisse tegenhanger met vers limoensap. Plant-based (veganistisch) genieten!

Glutenvrij Ingrediënten

Tofu, courgette, broccoli, sperziebonen, aubergine, witte ui, knoflook, verse gember en citroengras, limoensap, verse Thaise basilicum, basmatirijst, zilvervliesrijst, kokosmelk, glutenvrije sojasaus, pinda, cashewnoten, kaneel, palmsuiker, chilipoeder, komijn, korianderzaad, kurkuma, rode peper, limoenblad, Thaise rode currypasta, biologische groentebouillon, zonnebloemolie, peper & zout.

Dit gerecht bevat noten, pinda, soja.
  • Glutenvrij

Opwarmen

Magnetron 8 minuten 750W

Voorkeur van Marleen

Verwarm de nasi met groenten en tofu afgedekt met het plasticfolie voor 3-4 minuten (1 persoon) tot 6-8 minuten (2 of meer personen). Verwarm de satésaus met dekseltje los op bakje gelegd voor 30 seconden tot 1 minuut.

Oven 30 minuten 200°C

Verwarm de nasi met groenten en tofu afgedekt met een ovenbestendig bord, of aluminiumfolie voor 15-20 minuten (1 persoon) tot 30 minuten (2 of meer personen). Verwarm satesaus in magnetron (zie hierboven) of in pannetje op vuur tot warm.

Leuk om te weten

Het limoenblad en de citroengras die ik wel 2 uur laat meetrekken in de satésaus geven een frisse smaak af.
  • Glutenvrij
Uitverkocht voor deze dag
Italiaanse lasagne
Vegetarische klassieker

Italiaanse lasagne

Details

Waan je in Italië met deze lasagne. Ik begin altijd vroeg met dit ogenschijnlijk simpele gerecht, dat veel tijd nodig heeft. De vegetarische 'bolognese' saus met aubergine en tomaat laat ik wel drie uur pruttelen en dat is het meer dan waard! De bechamel maak ik met melk, veel verse kruiden en Parmezaanse kaas. Erbij krijg je een rijke salade met verschillende groenten en frisse vinaigrette.

Ingrediënten

Verse lasagnebladen (scharrelei, tarwebloem), aubergine, tomaat, wortel, knolselderij, doperwt, bladspinazie, haricots verts, pompoen, gemengde sla, witte ui, bleekselderij, komkommer, knoflook, verse tijm, peterselie en basilicum, kruidnagel, nootmuskaat, melk, Parmezaanse kaas, roomboter, tarwebloem, tomatenpuree, biologische groentebouillon, zelfgemaakte vinaigrette (witte wijnazijn, dijonmosterd, zout, zonnebloemolie, extra vergine olijfolie), zonnebloemolie, peper & zout.

Dit gerecht bevat ei, gluten, koemelk, lactose, mosterd, selderij, sulfiet.

Opwarmen

Oven 30 minuten 200°C

Voorkeur van Marleen

Verwarm de lasagne onafgedekt 15 min (1 persoon) tot 20-30 min (2 of meer personen). Serveer met de salade en dressing (koud).

Magnetron 7 minuten 750W

Verwarm de lasagne afgedekt met het plasticfolie 3-4 min (1 persoon) tot 4-7 min (2 of meer personen). Serveer met de salade en dressing (koud).

Leuk om te weten

In de saus zitten groenten die door het stoven zoetig van smaak worden: bleekselderij, ui, wortel, aubergine en tomaat.
Uitverkocht voor deze dag
Kids quesadilla
Vegetarisch kindergerecht

Kids quesadilla

Details

Deze Mexicaanse quesadilla is lekker en gezond. Ik doe er onder andere belegen Stolkse kaas, kidneybonen, maïs en reepjes paprika in en gril het dan op de grillplaat, waardoor de tortilla knapperig wordt. Erbij geef ik een rauwkostsalade van tomaatjes, komkommer en wortel en een bakje tomatenketchup.

Ingrediënten

Soft tortilla, belegen Stolkse kaas, rode paprika, trostomaat, komkommer, maïs, knoflook, zwarte bonen, kidneybonen, wortel, tomatenketchup, sojasaus (glutenvrij), tomatenpuree, komijn, korianderzaad, rozemarijn, paprikapoeder, gerookt paprikapoeder, extra vergine olijfolie, zonnebloemolie, peper & zout.

Dit gerecht bevat gluten, koemelk, lactose.

Opwarmen

Oven 8 minuten 200°C

Voorkeur van Marleen

Verwarm de quesadilla's op het bakpapier 4 tot 8 minuten. Serveer met de salade en de tomatenketchup (koud).

Magnetron 2 minuten 750W

Verwarm de quesadilla's op het bakpapier 1 tot 2 minuten. Serveer met de salade en de tomatenketchup (koud).

Leuk om te weten

De zachte tortilla kleurt en wordt knapperig op de hete grill en krijgt zo een lekkere smaak.
Uitverkocht voor deze dag
Surinaamse groentesoep
Veganistisch voorgerecht

Surinaamse groentesoep

Details

Deze lichtpittige Surinaamse groentesoep maak ik van aardappel, tomaat, kruiden en kouseband. 500 ml, genoeg voor twee personen.

Glutenvrij Ingrediënten

Aardappel, kouseband, witte ui, knoflook, tomaat, sambal badjak, kokosmelk, Chinese 5 spice (anijszaad, venkelzaad, szechuanpeper, kaneel, kruidnagel), kerrie massala (korianderzaad, kurkuma, komijn, mosterdzaad, nigella, fenegriek, peper), biologische groentebouillon, glutenvrije ketjap manis, glutenvrije sojasaus, citroengras, gember, mosterdzaad, witte wijnazijn, zonnebloemolie, peper&zout
  • Glutenvrij
  • Glutenvrij
Uitverkocht voor deze dag