MarleenKookt is open. Dit zijn onze maatregelen ivm het corona virus »
Amarene kers yoghurtmousse
Nagerecht

Amarene kers yoghurtmousse

Details

Een friszoet toetje, lekker luchtig en vol smaak.

Glutenvrij Ingrediënten

Amarenen kers, verse slagroom, gepasteuriseerde scharrelei, melk, kristalsuiker, yoghurt, vanillestok, citroenschil, sinaasappelschil, gelatine
  • Glutenvrij
  • Glutenvrij
Uitverkocht voor deze dag

Deze dag kook ik ook...

Gado gado met gegrilde kip
Vleesgerecht

Gado gado met gegrilde kip

Details

Een mix tussen Indonesië, Thailand en Holland. Ik maak de gado gado van verse lokale groenten die ik kort in een hete wok roerbak. De scharrelkip wordt gegrild op de hete plaat en de licht-pittige satésaus maak ik op de Thaise manier met citroengras, gember, klapper (kokos) en pindakaas. Erbij krijg je basmati- en zilvervliesrijst, gekookt met verse jasmijnthee, dat geeft een verfijnde smaak.

Glutenvrij Ingrediënten

Kipdijbeenfilet (beter leven 2 sterren), zilvervliesrijst, basmatirijst, bloemkool, wortel, rettich, sperziebonen, gele biet, spitskool, taugé, doperwt, witte ui, knoflook, scharrelei, kokosmelk, yoghurt, glutenvriije sojasaus, biologische groentebouillon, pindakaas, palmsuiker, limoen, glutenvrije ketjap manis, gember, rode peper, limoenblad, citroengras, kurkuma, komijn, Thaise rode currypasta (citroengras, rode peper, knoflook, zout, laos, kaffir limoen schil, ui, korianderzaad, kardemom), jasmijnthee, zonnebloemolie, peper & zout.
  • Glutenvrij

Opwarmen

Oven 30 minuten 200°C

Voorkeur van Marleen

Verwarm de rijst en de gado gado afgedekt met een ovenbestendig bord, of aluminiumfolie 15-20 minuten (1 persoon), of 20-30 minuten (2 of meer personen). Serveer met de satesaus opgewarmd in pannetje of zoals het eigenlijk hoort bij gado gado: koud. Mijn excuses voorr de plastic bakjes bij de 1 en 2 persoons maaltijden, ik heb een tekort aan schalen.

Magnetron 7 minuten 750W

Verwarm de rijst en de gado gado afgedekt met het plasticfolie 3-4 minuten (1 persoon), of 4-7 minuten (2 of meer personen). Serveer met de satesaus opgewarmd in pannetje of zoals het eigenlijk hoort bij gado gado: koud.

Leuk om te weten

Voor de saté zet ik de kokosmelk op met citroengras en -blad en rode peper. Dat laat ik een tijdje lekker trekken, voordat ik de satésaus verder afmaak.
  • Glutenvrij
Uitverkocht voor deze dag
Turks gestoofde aubergine
Vegetarisch gerecht

Turks gestoofde aubergine

Details

Deze gestoofde aubergine heb ik geïnspireerd op een recept uit het boek 'Veggiestan' van Sally Butcher en heet daar Imam Biyaldi wat letterlijk 'flauwgevallen imam' betekent. Dit naar de overlevering dat de imam flauwviel van genot toen hem dit werd voorgezet. Oordeel maar zelf over deze gestoofde aubergine! Erbij serveer ik mijn lievelings linzentabouleh en apart wat schapenkaas, die je er op het laatst overheen kunt strooien.

Ingrediënten

Aubergine, bulgur, zwarte berglinzen, kikkererwten, feta, tomaat, komkommer, rode ui, knoflook, manchego (bevat schapenmelk, ei), witte wijnazijn, harissa (gegrilde rode paprika, rode peper, tomaat, ui, water, knoflook, suiker, olijfolie, azijn, zout, komijn, koriander), tahini (sesam pasta), glutenvrije sojasaus, citroensap, gerookte paprikapoeder, paprikapoeder, munt, dille, peterselie, komijn, chilipeper, extra vergine olijfolie, zonnebloemolie, peper & zout.

Opwarmen

Magnetron 8 minuten 750W

Voorkeur van Marleen

Verwarm de aubergine met het plasticfolie 4 minuten (1 persoon) tot 6-8 minuten (2 of meer personen). Serveer met de salade (koud) en de blokjes kaas.

Oven 35 minuten 200°C

Verwarm de aubergine met een ovenbestendig bord, of aluminiumfolie 20 minuten (1 persoon) tot 30-35 minuten (2 of meer personen). Serveer met de salade (koud) en de blokjes kaas.

Leuk om te weten

De tomatensaus laat ik meer dan 2 uur stoven, waardoor de natuurlijke zoetigheid naar boven komt.
Uitverkocht voor deze dag
Italiaanse lasagne
Vegetarische klassieker

Italiaanse lasagne

Details

Waan je in Italië met deze lasagne. Ik begin altijd vroeg met dit ogenschijnlijk simpele gerecht, dat veel tijd nodig heeft. De vegetarische 'bolognese' saus met aubergine en tomaat laat ik wel drie uur pruttelen en dat is het meer dan waard! De bechamel maak ik met verse melk, veel kruiden en Parmezaanse kaas. Erbij krijg je een rijke salade met allerlei groenten en frisse dressing.

Ingrediënten

Verse lasagnebladen (scharrelei, bloem), aubergine, tomaat, wortel, knolselderij, doperwt, bladspinazie, haricots verts, pompoen, rucola, veldsla, witte ui, bleekselderij, komkommer, knoflook, melk, parmezaanse kaas, roomboter, bloem, tomatenpuree, biologische groentebouillon, zelfgemaakte vinaigrette (witte wijnazijn, mosterd fijn dijon, zout, zonnebloemolie, olijfolie extra vergine), tijm, basilicum, kruidnagel, nootmuskaat, zonnebloemolie, peper & zout.

Opwarmen

Oven 30 minuten 200°C

Voorkeur van Marleen

Verwarm de lasagne onafgedekt 15 min (1 persoon) tot 20-30 min (2 of meer personen). Serveer met de salade en dressing (koud).

Magnetron 7 minuten 750W

Verwarm de lasagne afgedekt met het plasticfolie 3-4 min (1 persoon) tot 4-7 min (2 of meer personen). Serveer met de salade en dressing (koud).

Leuk om te weten

In de saus zitten groenten die door het stoven zoetig van smaak worden: bleekselderij, ui, wortel, aubergine en tomaat.
Uitverkocht voor deze dag
Nachos bolognese met koolsla
Kindergerecht

Nachos bolognese met koolsla

Details

Mijn kinderen zijn hier altijd dol op: een Mexicaans-Italiaanse maaltijd met een bolognesesaus boordevol groenten. Samen met de bonen, nachos van maismeel en een flinke portie knapperige koolsla is dit een heerlijke (kinder)maaltijd.

Glutenvrij Ingrediënten

Scharrelrundegehakt, kidneybonen, tomaat, wortel, witte kool, appel, bleekselderij, aubergine, tortilla chips (maïsmeel, zonnebloemolie, zout), witte ui, knoflook, tijm, komijn, gerookt paprikapoeder, oregano, tomatenpuree, parmezaanse kaas, mangochutney, rozijnen, peterselie, zelfgemaakte mayonaise (zonnebloemolie, gepasteuriseerd eigeel, dijon mosterd, witte wijnazijn, zout), zonnebloemolie, peper & zout
  • Glutenvrij

Opwarmen

Oven 25 minuten 200°C

Voorkeur van Marleen

Verwarm de bolognese met de nacho's afgedekt met een ovenbestendig bord, of aluminiumfolie in de ovenschaal 10 min (1 persoon) tot 15-20 min (2 of meer personen). Plaats dan nog 5 minuten onafgedekt in de oven. Serveer met de salade (koud).

Magnetron 4 minuten 750W

Verwarm de bolognese met de nacho's onafgedekt 2 min (1 persoon) tot 3-4 min (2 of meer personen). Serveer met de salade (koud).

Leuk om te weten

Door de koolsla doe ik een beetje mango. Dat geeft een licht-zoetige smaak aan de salade.
  • Glutenvrij
Uitverkocht voor deze dag
Thaise kippensoep
Voorgerecht

Thaise kippensoep

Details

Deze milde Thaise kippensoep maak ik van geroosterde scharrelkip, specerijen, kokos en veel groenten. Glutenvrij en lactosevrij, 500 ml, voldoende voor twee personen.

Glutenvrij Ingrediënten

Kipdijbeenfilet (beter leven 2 sterren), paprika, spitskool, sperziebonen, taugé, witte ui, knoflook, biologische groentebouillon, kokosmelk, (glutenvrije) sojasaus, rijstazijn, vissaus, chilipeper, koriander, komijn, kurkuma, citroengras, gember, limoenblad, palmsuiker, zonnebloemolie, peper & zout.
  • Glutenvrij
  • Glutenvrij
Uitverkocht voor deze dag