Vegetarische Nasi Goreng
Vegetarisch gerecht

Vegetarische Nasi Goreng

Details

Nasi betekent 'rijst' en Goreng is "gebakken' in het Indonesisch. Gebakken rijst dus maar dan wel een hele smaakvolle... Boordevol groenten, pinda's, kokos, verse munt, omelet en lekker gemaakte duurzame tempeh. Ook de atjar tjampoer (letterlijk: gemengd zuur) maak ik zelf van veel verschillende verse groenten gemarineerd in een zoetzure marinade: een knapperige en frisse salade. De maaltijd is helemaal compleet met de zelfgemaakte sambal, die je apart geserveerd krijgt.

Glutenvrij Ingrediënten

Basmatirijst, basmatirijst, zilvervliesrijst, tempeh, wortel, witte kool, bloemkool, sperziebonen, rode paprika, taugé, komkommer, paksoi, bleekselderij, Chinese kool, witte ui, bosui, knoflook, scharrelei, kokos, pinda's, ketjap manis, witte wijnazijn, kaneel, steranijs, koriander, kerrie, kurkuma, gember, chili, rode peper, komijn, sereh, kristalsuiker, palmsuiker, zonnebloemolie, peper & zout.
  • Glutenvrij

Opwarmen

Oven 30 minuten 200°C

Voorkeur van Marleen

Verwarm de nasi afgedekt met een ovenbestendig bord, of aluminiumfolie 15-20 minuten (1 persoon) tot 20-30 minuten (2 of meer personen). Serveer met de atjar en de sambal (koud). Mijn excuses voor de plastic bakjes bij de atjar van de 1, 2 en 3 persoons maaltijden, ik heb een tekort aan schalen.

Magnetron 750W

Verwarm de nasi afgedekt met het plasticfolie 3-4 minuten (1 persoon) tot 4-8 minuten (2 of meer personen). Serveer met de atjar en de sambal (koud).

Leuk om te weten

Ik wok alle groenten samen met verse gember en zelfgemaakte boemboe (kruidenpasta), zo krijgt alles veel smaak.
  • Glutenvrij
Helaas. De boodschappen voor deze dag zijn al gedaan. Je kunt dus niet meer bestellen.

Deze dag kook ik ook...

Vleesgerecht

Griekse moussaka met frisse salade

Details

Waan je even in een pittoresk Grieks dorpje met deze authentieke moussaka! Het lamsgehakt laat ik lang pruttelen in de tomatensaus met kruiden en specerijen, zo krijgt alles veel smaak. Vervolgens maak ik met deze saus laagjes met geroosterde aubergine, plakjes aardappel en erop een bechamel van feta en yoghurt, waardoor dit gerecht niet machtig is. Met een frisse Griekse salade met pure dressing.

Ingrediënten

Lamsgehakt, aardappel, aubergine, witte ui, tomaten, knoflook, komkommer, haricots verts, gele cherrytomaten, rode ui, feta, Griekse yoghurt, melk, gepasteuriseerd eigeel, roomboter, bloem, tomatenpuree, oregano, piment, kaneel, tijm, laurier, nootmuskaat, paprikapoeder, dille, munt, olijf, rode wijnazijn, extra vergine olijfolie, peper & zout.

Opwarmen

Oven 30 minuten 200°C

Voorkeur van Marleen

Verwarm de moussaka onafgedekt 15-20 minuten (1 persoon) of 25-30 minuten (2 of meer personen). Serveer met de salade en de dressing (koud).

Magnetron 6 minuten 750W

Verwarm de moussaka onafgedekt gedurende 3-4 minuten (1 persoon), of 4-6 minuten (2 of meer personen). Serveer met de salade en dressing (koud).

Leuk om te weten

De verse dille en munt in de salade geven een frisse smaak.
Helaas. De boodschappen voor deze dag zijn al gedaan. Je kunt dus niet meer bestellen.
Klassieker

Italiaanse gehaktbal met ratatouille

Details

Deze gehaktbal van Beemsterlant's varkensgehakt is puur van smaak en gevuld met mozzarella, zongedroogde tomaatjes en verse basilicum. De Italiaanse ratatouille van veel geroosterde groenten, olijfjes en rozemarijn smaakt er goed bij. Erbij serveer ik een luchtige aardappelpuree met geroosterde knoflook.

Glutenvrij Ingrediënten

Gehaktbal van Beemsterlant's varken, tomaten, aardappel, courgette, aubergine, gele en rode paprika, witte ui, knoflook, melk, roomboter, mozzarella, zongedroogde tomaatjes, taggiasche olijven, mosterd, chili, rozemarijn, tijm, dragon, salie, bieslook, peterselie, basilicum, extra vergine olijfolie, peper & zout.
  • Glutenvrij

Opwarmen

Oven 35 minuten 200°C

Voorkeur van Marleen

Verwarm de puree met de gehaktbal en de ratatouille beide afgedekt met een ovenbestendig bord, of aluminiumfolie 15-20 minuten (1 persoon) tot 20-35 minuten (2 of meer personen) in ovenschaal.

Magnetron 750W

Verwarm de puree met de gehaktbal en de ratatouille afgedekt met het plasticfolie 3-4 minuten (1 persoon) tot 4-8 minuten (2 of meer personen).

Leuk om te weten

Ik rooster de gehaktbal in de oven, hierdoor hoef ik geen boter of olie toe te voegen.
  • Glutenvrij
Helaas. De boodschappen voor deze dag zijn al gedaan. Je kunt dus niet meer bestellen.
Kindergerecht

Broccoli burgers met groenten pilav

Details

Een groentebom is dit vegetarische gerecht en dat zonder dat de kinderen het doorhebben! De burger zit vol kleine stukjes gestoomde broccoli, belegen kaas en een vleugje kerrie. Ik rooster ze in de oven goudbruin. De pilav van basmati- en zilvervliesrijst zit vol fijngesneden seizoensgroenten en rozijntje. Erbij komt een frisse kerriedip. Smakelijk eten!

Ingrediënten

Basmatirijst, zilvervliesrijst, broccoli, wortel, boontjes, tomaat, witte ui, knoflook, gepasteuriseerd ei, parmezaanse kaas, Beemsterkaas, melk, yoghurt, kerrie, honing, broodkruim, biologische groentenbouillon, zelfgemaakte mayonaise (zonnebloemolie, witte wijnazijn, mosterd, gepasteuriseerd eigeel), peper & zout.

Opwarmen

Oven 30 minuten 200°C

Voorkeur van Marleen

Verwarm de pilav afgedekt met een ovenbestendig bord, of aluminiumfolie 15 minuten (1 persoon) tot 25 minuten (2 of meer personen). Verwarm de burgers op het bakpapier 10 minuten. Serveer met de kerriedip (koud).

Magnetron 750W

Verwarm de pilav afgedekt met het plasticfolie 2-3 minuten (1 persoon) tot 4-5 minuten (2 of meer personen). Verwarm de burgers op het bakpapier 1-2 minuten. Serveer met de kerriedip (koud).

Leuk om te weten

Broccoli behoort tot de zogenaamde 'super food' en is een van de allergezondste groenten.
Helaas. De boodschappen voor deze dag zijn al gedaan. Je kunt dus niet meer bestellen.
Voorgerecht

Italiaanse groentesoep

Details

Deze verse soep zit vol tomaten, courgette en aubergine. Ik doe er op het laatst verse basilicum door. Vegetarisch. 500 ml, voldoende voor 2 borden.

Glutenvrij Ingrediënten

Tomaat, courgette, aubergine, aardappel, prei, basilicum, ui, biologische groentebouillon, knoflook, rode pepertjes.
  • Glutenvrij
  • Glutenvrij
Helaas. De boodschappen voor deze dag zijn al gedaan. Je kunt dus niet meer bestellen.
Nagerecht

Oud-Hollandsche griesmeelpudding

Details

Een toetje zoals ik vroeger bij oma kreeg, maar nu met mijn eigen touch: ik maak de griesmeel fris door wat citroenschil en vanillestok mee te koken. Onderop komt een laagje huisgemaakte rode bessencoulis. Bevat gluten en lactose.

Ingrediënten

Melk, griesmeel, kristalsuiker, rode bessen, rozijnen, citroen, vanillepeul.
Helaas. De boodschappen voor deze dag zijn al gedaan. Je kunt dus niet meer bestellen.