MarleenKookt is open. Dit zijn onze maatregelen ivm het corona virus »
Nasi goreng
Veganistisch gerecht

Nasi goreng

Details

Nasi betekent 'rijst' en goreng is "gebakken' in het Indonesisch. Gebakken rijst dus maar dan wel een hele smaakvolle. Boordevol groenten, pinda's, kokos, gember tofu en gebakken tempeh. Ook de atjar tjampoer (letterlijk: gemengd zuur) maak ik zelf van veel verschillende verse groenten gemarineerd in een zoetzure marinade: een knapperige en frisse salade. De maaltijd is helemaal compleet met de zelfgemaakte sambal, die je apart geserveerd krijgt.

Glutenvrij Ingrediënten

Tempeh, tofu, wortel, witte kool, spitskool, bloemkool, sperziebonen, rode paprika, taugé, komkommer, bleekselderij, witte ui, verse gember, bosui, knoflook, klapper (gemalen kokos), pinda's, basmatirijst, zilvervliesrijst, glutenvrije sojasaus, gembersiroop, glutenvrije ketjap manis, witte wijnazijn, kaneel, steranijs, korianderzaad, kerrie massala (korianderzaad, kurkuma, komijn, mosterdzaad, nigella, fenegriek, peper), kurkuma, chilipoeder, rode peper, komijn, sereh, witte suiker, palmsuiker, sambal brandal, zonnebloemolie, peper & zout.

Dit gerecht bevat mosterd, pinda, selderij, soja, sulfiet.
  • Glutenvrij

Opwarmen

Oven 30 minuten 200°C

Voorkeur van Marleen

Verwarm de nasi goreng afgedekt met een ovenbestendig bord, of aluminiumfolie 15-20 minuten (1 persoon) tot 20-30 minuten (2 of meer personen). Serveer met de atjar en de sambal (koud).

Magnetron 8 minuten 750W

Verwarm de nasi goreng afgedekt met het plasticfolie 3-4 minuten (1 persoon) tot 4-8 minuten (2 of meer personen). Serveer met de atjar en de sambal (koud).

Leuk om te weten

Ik wok alle groenten samen met verse gember en zelfgemaakte boemboe (kruidenpasta), zo krijgt alles veel smaak.
  • Glutenvrij
Uitverkocht voor deze dag

Deze dag kook ik ook...

Libanese gehaktballetjes
Vleesgerecht

Libanese gehaktballetjes

Details

Een van mijn favorieten hier! Deze balletjes van kipgehakt (beter leven 2 sterren) zijn lekker mals en kruidig door specerijen zoals piment, kurkuma en een vleugje kaneel. We roosteren ze in de oven goudbruin. De caponata (een rijke ratatouille met aubergine, paprika en wortel) maken we in Arabische stijl met ingemaakte citroen en ras el hanout. Met een rulle couscous vol verse groene kruiden.

Ingrediënten

Kippengehakt (beter leven 2 sterren), aubergine, wortel, tomaat, rode paprika, citroenschil, verse dille, peterselie, bieslook en rozemarijn, zilveruitjes, knoflook, kikkererwten, couscous, olijven, gekonfijte citroen, gepasteuriseerd scharrelei, melk, ras el hanout (o.a. foelie, roos, kruidnagel, muskaat), baharat kruiden (o.a. paprika, peper, korianderzaad, komijn, kaneel), kerrie massala (o.a. mosterdzaad en fenegriek), chilipoeder, piment, kurkuma, nootmuskaat, rozijnen, tomatenpuree, rode wijnazijn, biologische groentebouillon, extra vergine olijfolie, zonnebloemolie, peper&zout

Dit gerecht bevat ei, gluten, koemelk, lactose, mosterd, sulfiet.

Opwarmen

Magnetron 8 minuten 750W

Voorkeur van Marleen

Verwarm de gehaktballetjes (3 pp) met de couscous en de Arabische caponata afgedekt met het plastic folie 3-4 minuten (1 persoon) tot 5-8 minuten (2 of meer personen).

Oven 30 minuten 200°C

Verwarm de gehaktballetjes (3 pp) met de couscous en de Arabische caponata afgedekt met aluminium folie of ovenbestendig bord 20 minuten (1 persoon) tot 30 minuten (2 of meer personen).

Leuk om te weten

Caponata is van oorsprong een Siciliaans groentegerecht, waarvan veel verschijningsvormen zijn in de Mediterane keuken.
Uitverkocht voor deze dag
Kip uit de oven met rozemarijn
Klassieker

Kip uit de oven met rozemarijn

Details

De kipdijbeenfilet (beter leven 2 sterren) rooster ik met ingemaakte citroen, verse rozemarijn en tijm en knoflook in de oven gaar. Ik voeg wat stoom toe tijdens het roosteren, hierdoor blijft de kip mals en sappig. De krieltjes rooster ik in de schil goudbruin. Erbij krijg je een flinke portie groenten, aangemaakt met verse kruidenolie en zelfgemaakte jus.

Glutenvrij Ingrediënten

Kipdijbeenfilet (beter leven 2 sterren), krieltjes, bloemkool, tuinerwten, sperzieboontjes, gele biet, verse rozemarijn, tijm, bieslook, salie, basilicum en munt, knoflook, yoghurt, room, ingemaakte citroen, witte wijn, kappertjes, biologische groentebouillon, maizena, zonnebloemolie, extra vergine olijfolie, peper & zout.

Dit gerecht bevat koemelk, lactose, sulfiet.
  • Glutenvrij

Opwarmen

Oven 35 minuten 200°C

Voorkeur van Marleen

Verwarm de groenten en krieltjes en de kip afgedekt met een ovenbestendig bord, of aluminiumfolie afgedekt 20 minuten (1 persoon) tot 35 minuten voor 2 of meer personen.

Magnetron 8 minuten 750W

Verwarm de groenten en krieltjes en de kip afgedekt met het plasticfolie 4-5 minuten voor 1 persoon tot 8 minuten voor 2 of meer personen.

Leuk om te weten

De kruidenolie die ik door de groenten meng, maak ik van onder andere verse basilicum, erwtjes en kappertjes.
  • Glutenvrij
Uitverkocht voor deze dag
Pittige kippensoep
Voorgerecht

Pittige kippensoep

Details

Een lichtpittige soep vol zachte stukjes kip, veel groenten, verse kruiden en specerijen. Met een zoete twist door de toevoeging van de appel. 500 ml, voldoende voor 2 borden. Glutenvrij.

Glutenvrij Ingrediënten

Kipdijbeenfilet (beter leven 2 sterren), broccoli, rode paprika, sperziebonen, tomaat, appel, witte ui, knoflook, bloemkool, peultjes, witte kool, taugé, verse koriander, citroengras, limoenblad en gember, amarillo peper (gele peper), kokosmelk, rozijnen, (glutenvrije) sojasaus en ketjap manis, rijstazijn, vissaus, chilipoeder, venkelzaad, paprikapoeder, korianderzaad, komijn, kurkuma, palmsuiker, roomboter, witte wijnazijn, aardappelzetmeel, biologische groentebouillon, zonnebloemolie, peper & zout.
  • Glutenvrij
  • Glutenvrij
Uitverkocht voor deze dag
Hangop met zomers fruit
Vegetarisch nagerecht

Hangop met zomers fruit

Details

Ik hang Griekse yoghurt 'op de lek' en met vanillestok en een klein beetje suiker maak ik een stevige hangop. Samen met het gestoofde zomerfruit met specerijen, zoals steranijs en kruidnagel, is dit een perfecte combinatie.

Glutenvrij Ingrediënten

Griekse yoghurt, aardbeien, bramen, frambozen, rode bessen, appel, vanillestok, kristalsuiker, kaneel, kruidnagel, steranijs.

Dit gerecht bevat koemelk, lactose.
  • Glutenvrij
  • Glutenvrij
Uitverkocht voor deze dag