MarleenKookt is open. Dit zijn onze maatregelen ivm het corona virus »
Massaman curry met halloumi
Vegetarisch gerecht

Massaman curry met halloumi

Details

Nieuw op mijn menu is deze supergezonde Thaise curry met Midden- Oosterse invloeden. De curry maak ik op basis van o.a. kokos, kardemom, laos, citroengras en komijn. Door de steranijs en kaneel, typische Midden-Oosterse specerijen is de smaak vol en 'warm'. Traditioneel ken je deze smaakvolle curry wellicht met Thaise gehaktballetjes en deze nieuwe vegetarische variant is minstens zo lekker :) De gegrilde halloumi past namelijk perfect bij de pittige, kruidige smaak van de curry. Met gestoomde volkoren rijst, knapperige gewokte groenten en geroosterde cashewnoten. อาหารรสเลิศ (smakelijk eten!).

Glutenvrij Ingrediënten

Champignons, broccoli, spitskool, bloemkool, sperzieboon, sugar snaps, cashewnoten, halloumi, zilvervliesrijst, basmatirijst, rode ui, rode peper, laos, verse gember, citroengras, verse koriander, kardemom, kurkuma, kaneelstok, Thaise basilicum. komijnzaad, korianderzaad, kruidnagel, steranijs, tomaat, kokosmelk, biologische groentebouillon, aardappelzetmeel, Thaise rode currypasta (citroengras, rode peper, knoflook, zout, laos, kaffirlimoen, ui, korianderzaad, kardemom), glutenvrije sojasaus, tamarinde, palmsuiker, zonnebloemolie, peper en zout.
  • Glutenvrij

Opwarmen

Magnetron 8 minuten 750W

Voorkeur van Marleen

Haal halloumi (2 stukjes pp) uit de schaal met bakpapier en houd even apart. Verwarm de rijst en de groentencurry afgedekt met het afdekfolie 4 minuten (1 persoon) tot 8 minuten (2 of meer personen). Verwarm de halloumi 30 seconden op bakpapier.

Oven 30 minuten 200°C

Haal halloumi (2 stukjes pp) uit de schaal met bakpapier en houd even apart. Verwarm de rijst en de groentencurry afgedekt met aluminiumfolie of ovenbestendig bord 20 minuten (1 persoon) tot 30 minuten (2 of meer personen). Leg de laatste 5 minuten de hallloumi op bakppapier erbij.

Leuk om te weten

Dit gerecht zit boordevol vezels en is rijk aan eiwitten (20 gram per persoon), vanwege de halloumi en de cashewnoten.
  • Glutenvrij

Deze dag kook ik ook...

Kalkoen courgetteburger
Vleesgerecht

Kalkoen courgetteburger

Details

De kalkoen courgetteburger is een klassieker van MarleenKookt. De burger maak ik van goede kwaliteit scharrel kalkoengehakt, een beetje courgette en veel kruiden. Erbij krijg je een rijke linzentabouleh, geïnspireerd op een recept van Sergio Herman uit zijn boek 'Simple food'. Met geroosterde venkel en puntpaprika en een frisse yoghurtsaus.

Ingrediënten

Scharrel kalkoengehakt, courgette, paprika, venkel, bloemkool, spinazie, doperwt, komkommer, bosui, rode ui, witte ui, knoflook, bulgur, couscous, peterselie, munt, dille, komijnzaad, chilipeper, beluga linzen, glutenvrije sojasaus, kikkererwten, witte wijnazijn, harissa (gegrilde rode paprika, rode peper, tomaat, ui, water, knoflook, suiker, olijfolie, azijn, zout, komijn, koriander), tahin (sesamzaad pasta), gepasteuriseerde scharrelei, yoghurt, citroen, ingemaakte citroen, extra vergine olijfolie, komijn, peper & zout.

Opwarmen

Oven 30 minuten 200°C

Voorkeur van Marleen

Verwarm de burgers met de groenten afgedekt met een ovenbestendig bord, of aluminiumfolie 15 minuten (1 persoon) tot 20-30 minuten (2 of meer personen). Laat intussen de tabouleh op kamertemperatuur komen. Serveer met de yoghurtdip.

Magnetron 6 minuten 750W

Verwarm de burgers met de groenten afgedekt met het plasticfolie 2-3 minuten (1 persoon) tot 3-6 minuten (2 of meer personen). Laat intussen de tabouleh op kamertemperatuur komen. Serveer met de yoghurtdip.

Leuk om te weten

De kalkoenburger bevat onder andere een beetje verse munt: dat maakt het lekker fris.
Aubergine parmigiana
Vegetarische klassieker

Aubergine parmigiana

Details

Een Italiaans gerecht, vol van smaak en echt het proberen waard voor fervente vleesliefhebbers! De aubergine snijden we in plakken en roosteren we eerst in de oven. Vervolgens bouwen we de parmigiana in laagjes op met zelfgemaakte tomatenbasilicumsaus, mozzarella en Parmezaanse kaas. Lekker met de gegrilde polenta en frisse sla.

Glutenvrij Ingrediënten

Polenta (maïsmeel), aubergine, tomaat, gemengde sla, ijsbergsla, chioggia biet, witte ui, knoflook, mozzarella, gepasteuriseerde scharrelei, roomboter, Parmezaanse kaas, biologische groentebouillon, rozemarijn, basilicum, tijm, oregano, venkelzaad, chilipeper, zelfgemaakte dressing (zonnebloemolie, gepasteuriseerd eigeel, witte wijnazijn, dijon mosterd, biologische groentebouillon, tabasco, kerrie, peper en zout), zonnebloemolie, peper & zout.
  • Glutenvrij

Opwarmen

Oven 30 minuten 200°C

Voorkeur van Marleen

Verwarm de aubergine parmigiana onafgedekt 15 minuten (1 persoon) tot 30 minuten (2 of meer personen). Plaats de polenta op bakpapier de laatste 10 minuten erbij. Serveer met de salade en dressing (koud).

Magnetron 8 minuten 750W

Verwarm de aubergine parmigiana onafgedekt 3-4 minuten (1 persoon), tot 5-8 minuten (2 of meer personen). Verwarm de polenta 1-2 minuten. Serveer met de salade en dressing (koud).

Leuk om te weten

In de polenta doe ik een klein beetje verse citroenschil, samen met de bosui is dat een frisse tint.
  • Glutenvrij
Vegetarische nachos
Vegetarisch kindergerecht

Vegetarische nachos

Details

Mijn kinderen zijn hier altijd dol op: een Mexicaans-Italiaanse maaltijd met een vegetarische saus. Samen met de bonen, nachos van maismeel en een knapperige salade van komkommer, paprika en ijsbergsla is dit een heerlijke (kinder)maaltijd.

Glutenvrij Ingrediënten

Aubergine, kidneybonen, wortel, ijsbergsla, bleekselderij, komkommer, gele paprika, tomaten, witte ui, tortilla chips (maïsmeel, zonnebloemolie, zout), knoflook, tijm, komijn, gerookte paprikapoeder, oregano, tomatenpuree, parmezaanse kaas, belegen kaas, zonnebloemolie, peper & zout.
  • Glutenvrij

Opwarmen

Oven 20 minuten 200°C

Voorkeur van Marleen

Verwarm de saus met de nacho's afgedekt met een ovenbestendig bord, of aluminiumfolie in de ovenschaal 10 min (1 persoon) tot 15-20 min (2 of meer personen). Plaats dan nog 5 minuten onafgedekt in de oven. Serveer met de salade (koud).

Magnetron 4 minuten 750W

Verwarm de saus met de nacho's onafgedekt 2 min (1 persoon) tot 3-4 min (2 of meer personen). Serveer met de salade (koud).

  • Glutenvrij
Indiase linzensoep
Vegetarisch voorgerecht

Indiase linzensoep

Details

Deze lichtpittige Indiase soep vol gestoofde groenten, linzen, aardappel en geurige kruiden is rijk van smaak. 500 ml, voldoende voor 2 borden. Glutenvrij.

Glutenvrij Ingrediënten

Tomaat, bloemkool, tuinerwt, boontjes, linzen, spitskool, witte ui, knoflook, mosterdzaad, komijnzaad, gember, rode peper, geelwortel, zonnebloemolie, witte wijnazijn, zout, biologische groentebouillon.
  • Glutenvrij
  • Glutenvrij
Engelse trifle
Vegetarisch nagerecht

Engelse trifle

Details

Een luxe dessert, bestaande uit meerdere laagjes van room, vanille custard, vers rood fruit en cake. Genieten!

Ingrediënten

Bramen, aardbeien, framboos, vanillestok, koksroom, slagroom, gepasteuriseerd scharrelei, poedersuiker, suiker, cake biscuit (tarwebloem, roomboter, suiker, zout), steranijs, kaneel, maizena