MarleenKookt is open. Dit zijn onze maatregelen ivm het corona virus »
Thaise gehaktballetjes
Vleesgerecht

Thaise gehaktballetjes

Details

Ik maak deze lichtpittige gehaktballetjes van goede kwaliteit scharrelkipgehakt, bosui, knoflook, een beetje chili en citroengras. Ze kleuren mooi goudbruin in de oven. De lichte satésaus, fris door het citroenblad, is licht-pittig. Met knapperige Thaise koolsalade van fijngesneden groenten en verse munt en in een apart bakje frisse Thaise chili dressing. Ik serveer dit gerecht met 2 soorten gestoomde rijst, basmati en zilvervlies.

Ingrediënten

Scharrelkipgehakt (beter leven 2 sterren), basmatirijst, zilvervliesrijst, witte kool, rettich, wortel, bosui, knoflook, gepasteuriseerd ei, melk, pindakaas, kokosmelk, panko (bevat gluten), tamarinde, rijstazijn, chilisaus (rode peper, suiker, zout, knoflook), gember, glutenvrije sojasaus, vissaus, verse koriander, komijn, munt, palmsuiker, Thaise basilicum, Thaise rode currypasta (citroengras, rode peper, knoflook, zout, laos, limoenblad, witte ui, korianderzaad, kardemom), bosui, citroengras, citroenblad, limoen, zelfgemaakte kippenfond (bevat selderij), zonnebloemolie, peper & zout.

Opwarmen

Oven 30 minuten 200°C

Voorkeur van Marleen

Verwarm de rijst met de balletjes afgedekt met een ovenbestendig bord, of aluminiumfolie 15 minuten (1 persoon) tot 20-30 minuten (2 of meer personen). Verwarm de satésaus in pannetje tot warm, of in ovenschaaltje 5 minuten. Serveer met de salade en dressing (koud).

Magnetron 8 minuten 750W

Verwarm de rijst met de balletjes afgedekt met het plasticfolie 3-4 minuten (1 persoon) tot 4-8 minuten (2 of meer personen). Verwarm de satésaus zonder deksel 1 minuut (1 persoon), tot 2 minuten voor 2 of meer personen. Serveer met de salade en dressing (koud).

Leuk om te weten

Deze balletjes kleuren lichtbruin in de oven en zijn fris van smaak door de citroengras.

Deze dag kook ik ook...

Ottolenghi's frittata
Vegetarisch gerecht

Ottolenghi's frittata

Details

Gebaseerd op een recept van Ottolenghi maar met mijn eigen 'touch'. Deze Italiaanse frittata maak ik met bloemkool en scamorza kaas. Deze smakelijke kaas komt uit het zuiden van Italië en ik gebruik de gerookte variant, dat geeft een excentrieke smaak. Erbij serveer ik een fantastische salade van onder andere quinoa, rucola, geroosterde pompoen en zaden, met dressing.

Glutenvrij Ingrediënten

Bloemkool, veldsla, rucola, pompoen, knolselderij, sperziebonen, tuinerwten, gepasteuriseerd scharrelei, belegen kaas, scamorza (gerookte mozzarella), crème fraîche, dijonmosterd, quinoa, pompoenpitten, bieslook, gerookt paprikapoeder, peterselie, zelfgemaakte dressing (van zonnebloemolie, gepasteuriseerd eigeel, witte wijnazijn, mosterd, kerrie, tabasco, witte peper, zout), extra vergine olijfolie, peper & zout.
  • Glutenvrij

Opwarmen

Oven 35 minuten 200°C

Voorkeur van Marleen

Verwarm de frittata afgedekt in de schaal met aluminiumfolie of ovenbestendig bord 15-20 minuten (1 persoon) tot 35 minuten (2 of mee rpersonen). Serveer met de salade en dressing (koud).

Magnetron 7 minuten 750W

Verwarm de frittata afgedekt met het plastic folie 3 minuten (1 persoon) tot 7 minuten (2 personen). Serveer met de salade en dressing (koud).

Leuk om te weten

Scamorza is een Italiaanse kaas, die ook wel 'gerookte mozzarella' wordt genoemd. De kaas smaakt voller en pittiger dan mozzarella en is daarom een smaakmaker in deze frittata en heeft een donkere kleur.
  • Glutenvrij
Gekonfijte eendenbout met luxe jus
Luxegerecht

Gekonfijte eendenbout met luxe jus

Details

Bijzonder van smaak en presentatie is dit nieuwe luxe gerecht van onze top chef Mark! De eend is boterzacht gekonfijt en serveren we met een luxe jus van appelcider en verse tijm. De groenten bij dit luxe diner bestaan uit geblancheerde broccoli, verse spinazie en geroosterde appel, een erg lekkere combinatie. Erbij geef ik luchtige aardappel 'pancakes'. Zet je mooie bord maar klaar :)
Let op: gerecht anders dan op de foto.

Ingrediënten

Eendenbout, spinazie, broccoli, appel, aardappel, laurier, tijm, jeneverbes, ganzevet, melk, room, bloem, gepasteuriseerd ei, zelfgemaakte kippenfond en jus de veau, appelsap, appelcider, zwarte peper, zout.

Opwarmen

Oven 30 minuten 200°C

Voorkeur van Marleen

1 persoon: haal pannenkoekjes met bakpapier uit schaal en verwarm groenten met eend onafgedekt 15-20 minuten. Verwarm pannenkoekjes op bakpapier 6-8 minuten. Verwarm jus in pannetje. 2 of meer personen: haal pannenkoekjes met bakpapier uit schaal en verwarm groenten afgedekt met ovenbestendig bord of aluminiumfolie 20-30 min en eend onafgedekt 20 minuten. Pannenkoekjes, zie bij 1 persoon.

Magnetron 750W

1 persoon: haal pannenkoekjes met bakpapier uit schaal en verwarm groenten met eend afgedekt 3-4 minuten. Verwarm pannenkoekjes op bakpapier 1 minuut. Verwarm jus in pannetje. 2 of meer personen: haal pannenkoekjes met bakpapier uit schaal en verwarm groenten afgedekt met het afdekfolie 6-8 min en eend afgedekt 4-5 minuten. Pannenkoekjes, zie bij 1 persoon.

Stamp met vega kroketje
Vegetarisch kindergerecht

Stamp met vega kroketje

Details

Deze smeuïge broccolistamppot is lekker voor jong en oud! Ik stoof ui totdat het helemaal zacht is en stamp dit samen met kruimige aardappelen en een flinke portie gestoomde broccoli tot een smeuïg geheel. Erbij geef ik een lekker krokant vegetarisch kroketje.
Gerecht anders dan op de foto.

Ingrediënten

Paddenstoelenkroketjes (bospaddenstoelen, bloem, melk, room, ui, citroen, suiker, bieslook, rode biet), aardappel, broccoli, witte ui, melk, mosterd, zonnebloemolie, extra vergine olijfolie, zout en peper.

Opwarmen

Magnetron 8 minuten 750W

Voorkeur van Marleen

Haal het kroketje uit de schaal en verwarm de stamp afgedekt met het plastic folie 3-4 minuten voor 1 persoon en 5-8 minuten voor 2 of meer personen. Leg de laatste 2 minuten het kroketje op bakpapier erbij, let op: in de magnetron wordt het kroketje niet krokant.

Oven 20 minuten 200°C

Haal het kroketje (1 pp) uit de schaal en verwarm de stamp afgedekt met een ovenbestendig bord of aluminiumfolie 10-15 minuten voor 1 persoon en 20-25 minuten voor 2 of meer personen. Leg de laatste 10 minuten het kroketje op bakpapier erbij.

Leuk om te weten

Ik stoom de broccoli beetgaar, zodat alle vitaminen en smaak goed behouden blijven.
Wortelsoep
Veganistisch voorgerecht

Wortelsoep

Details

Deze soep is kruidig en licht romig door de kokosmelk. 500 ml, voldoende voor 2 borden.

Glutenvrij Ingrediënten

Wortel, witte ui, kikkererwten, kokosmelk, komijn, kaneel, koriander, paprikapoeder, knoflook, biologische groentebouillon, zonnebloemolie, peper&zout
  • Glutenvrij
  • Glutenvrij
Panna cotta met rode bessen
Nagerecht

Panna cotta met rode bessen

Details

Een heerlijk dessert met frisse panna cotta en onderop een coulis van rode bessen.

Glutenvrij Ingrediënten

Rode bessen, room, suiker, citroenschil, kaneelstok, melk, gelatine
  • Glutenvrij
  • Glutenvrij