Sinaasappel amandelcake
Nagerecht

Sinaasappel amandelcake

Details

Een verrassende en frisse cake door de combinatie van een vleugje sinaasappelrasp met amandel.

Ingrediënten

Bloem, bakpoeder, kristalsuiker, vanille, scharreleieren, sinaasappel, sinaasappelcompote, wortel, amandelen, griesmeel en ricotta.

Deze dag kook ik ook...

Nachos met guacamole
Vleesgerecht

Nachos met guacamole

Details

Deze nachos maak ik met een langgestoofde bolognesesaus. In de hoofdrol staan de dips die dit gerecht afmaken: guacamole en verse pico de gallo (een licht-pittige tomatensalsa). Gegratineerd met goede parmezaanse kaas.

Glutenvrij Ingrediënten

Naturel nachos, scharrel rundergehakt, avocado, wortel, bleekselderij, tomaten, bosui, witte ui, knoflook, tomatenpuree, kidneybonen, parmezaanse kaas, crème fraîche, tijm, komijn, oregano, gerookte chilipoeder, koriander, limoen, rode peper, jalapeño peper, peper & zout.
  • Glutenvrij

Opwarmen

Oven 25 minuten 200°C

Voorkeur van Marleen

Verwarm de bolognese met de nacho's afgedekt met een ovenbestendig bord, of aluminiumfolie in de ovenschaal 10 min (1 persoon) tot 15-20 min (2 of meer personen). Plaats dan nog 5 minuten onafgedekt in de oven. Serveer met de dips (koud).

Magnetron 4 minuten 750W

Verwarm de bolognese met de nacho's onafgedekt 3-4 min (1 persoon) tot 5-8 min (2 of meer personen). Serveer met de dips (koud).

Leuk om te weten

De picco de gallo maak ik van veel fijngesneden tomaat, verse koriander, rode peper en limoensap.
  • Glutenvrij
Vegan Saté
Vegetarisch gerecht

Vegan Saté

Details

Een nieuw gerecht uit de Indonesische keuken: Deze saté van tofu marineer ik eerst met citroengras, gember en chili en rooster ik dan op hoge temperatuur. Met pittige satésaus en bami ketjap vol knapperige groenten en zelfgemaakte seroendeng. Het gerecht is plant based (veganistisch).
Anders dan op de foto.

Glutenvrij Ingrediënten

Tofu, bosui, sperzieboon, tauge, wortel, spitskool, spinazie, citroengras, citroenblad, gember, pinda, kurkuma, soja, ketjap, ui, sjalot, komijn, chili, bami, knoflook, kokos, palmsuiker, limoen, peper, zout.
  • Glutenvrij

Opwarmen

Oven 35 minuten 200°C

Voorkeur van Marleen

Verwarm de bami afgedekt met ovenbestendig bord of aluminiumfolie 20 minuten (1 persoon)tot 30-35 minuten (2 of meer personen). Verwarm de tofu (3 stuks pp) op het bakpapier 5 minuten mee en verwarm de satesaus in pannetje tot warm of in magnetron met deksel los erop 30 seconden tot 1 minuut. Serveer met de seroendeng.

Magnetron 8 minuten 750W

Verwarm de bami afgedekt 4 minuten (1 persoon)tot 8 minuten (2 of meer personen). Verwarm de tofu op het bakpapier 30 seconden en verwarm de satesaus in pannetje tot warm of in magnetron met deksel los erop 30 seconden tot 1 minuut. Serveer met de seroendeng.

  • Glutenvrij
Vis in een krokant jasje
Klassieker

Vis in een krokant jasje

Details

Deze verse stukjes kabeljauw hebben een jasje van knapperig broodkruim met een vleugje citroen. Ik bak ze in zonnebloemolie krokant. De aardappelpuree met basilicum is luchtig en vol smaak. Met frisse limoenkappertjessaus en knapperige sla met zelfgemaakte dressing.

Ingrediënten

Kabeljauw, aardappel, romaanse sla, knolselderij, radijs, komkommer, melk, roomboter, parmezaanse kaas, yoghurt, mosterd, panko, battermix, basilicum, citroen, dille, bieslook, kappertjes, mierikswortel, limoen, zelfgemaakte mayonaise (gepasteuriseerd eigeel, zonnebloemolie, azijn en mosterd), zelfgemaakte dressing (zonnebloemolie, gepasteuriseerd eigeel, witte wijnazijn, mosterd, kerrie, tabasco, witte peper, zout), peper & zout.

Opwarmen

Oven 30 minuten 200°C

Voorkeur van Marleen

Haal vis (2 pp) uit schaal en verwarm ze op bakpapier 15 min. Verwarm puree tegelijkertijd afgedekt met een ovenbestendig bord, of aluminiumfolie 15-20 min (1 persoon) tot 20-30 min (2 of meer personen). Serveer met salade, dressing en limoenkappertjessaus (koud).

Magnetron 6 minuten 750W

Verwarm de puree afgedekt met het plasticfolie 2-4 min (1 persoon) tot 4-6 min (2 of meer personen). Verwarm vis (2 pp) op het bakpapier 2 min. Serveer met salade, dressing en limoenkappertjessaus (koud).

Leuk om te weten

Ik doe een beetje mierikswortel in de limoenkappertjessaus, dat geeft er wat extra pit aan.
Wrap met krokante kip
Kindergerecht

Wrap met krokante kip

Details

Ideaal avondeten voor kinderen! Vul de wrap met krokante kipreepjes en frisse salade met erop wat milde chilisaus en happen maar:-).

Ingrediënten

Verse bloemtortilla, scharrelkipfilet, diverse slasoorten, wortel, komkommer, rode paprika, tomaat, rode peper, kristalsuiker, witte wijnazijn, gembersiroop, eiwit, broodkruim, zonnebloemolie, peper & zout.

Opwarmen

Oven 10 minuten 200°C

Voorkeur van Marleen

Haal de dip en tortilla's (2 pp) uit de schaal en verwarm de kip onafgedekt 10 minuten. Verwarm de tortilla's de laatste 3 minuten mee (niet opgevouwen). Serveer met de salade en de dip (koud). Mijn excuses voor eventuele plastic bakjes bij de kip, ik heb een tekort aan schalen.

Magnetron 2 minuten 750W

Haal de dip en tortilla's (2 pp) uit de schaal en verwarm de kip onafgedekt 2 minuten. Verwarm de tortilla's tussen 2 borden 1 minuut. Serveer met de salade en de dip (koud).

Leuk om te weten

De chilisaus maak ik wat milder en zoeter door wat gembersiroop toe te voegen.
Marokkaanse kippensoep
Voorgerecht

Marokkaanse kippensoep

Details

Zacht gekruid, vol groenten, zachte stukjes gemarineerde kip en verse kruiden wat deze soep fantastisch puur en lekker maakt. 500 ml, voldoende voor 2 borden.

Ingrediënten

Kip beter leven 2 sterren, olijf, saffraan, venkel, ui, knoflook, kippenfond, wortel, tuinerwt, raz al hanout, bleekselderij, kikkererwt, komijn, paprikapoeder, gepekelde citroen, yoghurt, peper, zout.