MarleenKookt is open. Dit zijn onze maatregelen ivm het corona virus »
Rijk gevulde bami
Vleesgerecht

Rijk gevulde bami

Details

Waar bami misschien bekend staat om het gemak en de simpelheid, heb ik het recept veranderd in een rijk en smaakvol gerecht boordevol geroosterde kipdijbeenfilet (beter leven 2 sterren) en groenten. Speciale aandacht ook voor de gemarineerde groenten in een zoetzure marinade: de atjar. Dit is een verrassende, knapperige en frisse salade. De maaltijd is helemaal compleet met een spiegeleitje en de lichte satésaus, die je er apart bij krijgt.

Ingrediënten

Kipdijbeenfilet (beter leven 2 sterren), scharrelei, noedels (bevat tarwebloem), wortel, witte kool, bloemkool, rode paprika, komkommer, taugé, bosui, sperziebonen, verse lavas, gember, citroengras en selderijblad, kokosmelk, chilipoeder, limoenblad, steranijs, kaneelstok, kerrie massala (korianderzaad, kurkuma, komijn, mosterdzaad, nigella, fenegriek, peper), Thaise rode currypasta, knoflook, palmsuiker, pindakaas, limoensap, sambal badjak, witte wijnazijn, glutenvrije ketjap manis, glutenvrije sojasaus, vissaus, zelfgemaakte kippenfond (bevat selderij), zonnebloemolie, peper & zout. Dit gerecht bevat Ei, Gluten, Mosterd, Pinda, Selderij, Soja, Sulfiet, Vis.

Opwarmen

Oven 30 minuten 200°C

Voorkeur van Marleen

Verwarm de bami zonder het spiegelei afgedekt met een ovenbestendig bord, of aluminiumfolie 15 -20 min (1 persoon) tot 20-30 min (2 of meer personen). Haal de schaal uit de oven en leg het eitje op een bord een minuut in de oven. De satésaus kan je koud of warm serveren (verwarm dan kort in ovenvast schaaltje of pannetje). Serveer met de atjar (koud).

Magnetron 8 minuten 750W

Verwarm de bami zonder het spiegelei afgedekt met het plasticfolie 3-4 min (1 persoon) tot 5-8 min (2 of meer personen). Leg het eitje er de laatste 10 seconden bij. De satésaus kan je koud of warm serveren (verwarm dan 30 sec zonder deksel). Serveer met de atjar (koud).

Leuk om te weten

De bami maak ik onder andere op smaak met verse gember, lavas en selderijblad, dat geeft een lekkere twist eraan.
Uitverkocht voor deze dag

Deze dag kook ik ook...

Masala vadai
Veganistisch gerecht

Masala vadai

Details

Ik ben dol op de Indiase keuken! Vandaar weer iets nieuws uit deze hoek. Dit gerecht bestaat uit een geurige, super gezonde alu gobi (curry met bloemkool), krokante dhal fritters (soort kroketjes), aangemaakte volkorenrijst en een frisse lichtpittige muntchutney. Geniet ervan!

Ingrediënten

Bloemkool, courgette, aardappel, doperwten, verse munt, groene peper, verse gember, tomaat, citroensap, knoflook, zilvervliesrijst, basmatirijst, dahl fritters (linzen, tomaat, ui, tarwebloem, gist, suiker, venkel, wortel, mais, korianderzaad, zout, plantaardige olie, selderij, aardappel, gember, kerrie, komijn, kaneel, kurkuma, kardemom, oregano, knoflook, agar agar), tomatenpuree, korianderzaad, komijnzaad, nigella zaad, kurkuma, zelfgemaakte garam masala (korianderzaad, komijnzaad, groene kardemom, zwarte peper, kaneel, venkelzaad, laurier, kruidnagel), klapper (gemalen kokos), zonnebloemolie, peper&zout

Dit gerecht bevat gluten, selderij, sulfiet.

Opwarmen

Oven 30 minuten 200°C

Voorkeur van Marleen

Verwarm de groenten en de rijst afgedekt met aluminiumfolie of ovenbestendig bord 20 minuten (1 persoon) tot 30 minuten (2 of meer personen). Verwarm de fritters op het bakpapier 8 minuten. Serveer met de muntchutney (koud).

Magnetron 8 minuten 750W

Verwarm de groenten en de rijst afgedekt met het afdekfolie 4 minuten (1 persoon) tot 8 minuten (2 of meer personen). Verwarm de fritters op het bakpapier 1 minuut. Let op, ze worden niet knapperig in de oven. Serveer met de muntchutney (koud).

Uitverkocht voor deze dag
Rode kool met venkelworstje
Klassieker

Rode kool met venkelworstje

Details

Met dit weer is het tijd voor kool! Deze Hollandse rode kool stoof ik met verse rozemarijn, laurier en appel en krijgt door balsamico azijn een intense smaak. De verse venkelworst bak ik rondom bruin en gaar. Erbij krijg je Elzasser stijl gebakken aardappelen met gekarameliseerde uien en uitgebakken spekjes.

Glutenvrij Ingrediënten

Rode kool, verse venkelworst (varkensvlees, zeezout, peper, foelie, witte wijn, venkelzaad, verse knoflook en bladpeterselie), appel, aardappel, witte ui, knoflook, eendenvet, spekjes, witte wijn, rode wijnazijn, balsamico azijn, bruine suiker, peterselie, kaneel, laurier, kruidnagel, roomboter, extra vergine olijfolie, peper & zout.
  • Glutenvrij

Opwarmen

Oven 30 minuten 200°C

Voorkeur van Marleen

Verwarm de aardappelen met de worst en de rode kool beide afgedekt 15-20 minuten (1 persoon), tot 20-30 minuten (2 of meer personen).

Magnetron 6 minuten 750W

Verwarm de rode kool en de aardappelen met de worst beide afgedekt 3-4 minuten (1 persoon) tot 4-6 minuten (2 of meer personen).

Leuk om te weten

Ik stoof de rode kool met een paar blaadjes laurier en een kaneelstok erbij, dat geeft extra smaak.
  • Glutenvrij
Uitverkocht voor deze dag
Gezonde kipburger
Kindergerecht

Gezonde kipburger

Details

Deze kipburger is een van mijn favoriete kindergerechten, want het eet lekker én is gezond door alle groenten. Van kipgehakt (beter leven 2 sterren) maak ik een burger met toegankelijke smaken als verse dille en paprikapoeder, waarna ik de burger afbak in de oven, gegratineerd met belegen kaas. Je kind eet het met een zelfgebakken brioche broodje, salade en een komkommersaus (gemaakt van yoghurt en komkommer). Eet smakelijk!

Ingrediënten

Kipgehakt (beter leven 2 sterren), komkommer, ijsbergsla, cherry tomaat, bosui, knoflook, rode paprika, verse dille en peterselie, zelfgemaakt brioche bolletje (tarwebloem, vers scharrelei, melk, gist, suiker, zout, roomboter), belegen kaas, gepasteuriseerd scharrelei, yoghurt, panko, chilipoeder, paprikapoeder, zonnebloemolie, peper & zout.

Dit gerecht bevat ei, gluten, koemelk, lactose.

Opwarmen

Oven 15 minuten 200°C

Voorkeur van Marleen

Verwarm de kipburger op bakpapier 10-15 minuten. Verwarm het brioche broodje 5 min of snijd open en verwarm in broodrooster. Serveer met de salade en de komkommerdip (koud).

Magnetron 5 minuten 750W

Verwarm de kipburger op bakpapier 1-2 minuten. Verwarm brioche broodje 5 min in oven of snijd open en verwarm in broodrooster. Serveer met de salade en de komkommerdip (koud).

Leuk om te weten

Deze burger is van kipgehakt (beter leven 2 sterren) en bak ik in de oven gaar. Hierdoor hoef ik geen vet toe te voegenen blijft de burger mooi mager.
Uitverkocht voor deze dag
Aardappel mosterdsoep
Vegetarisch voorgerecht

Aardappel mosterdsoep

Details

Deze soep is zacht met aardappel en verschillende groene groenten zoals prei en broccoli. De mosterd proef je subtiel. 500 ml, voldoende voor 2 borden.

Glutenvrij Ingrediënten

Aardappel, prei, broccoli, andijvie, bladspinazie, doperwt, witte ui, verse bieslook, melk, grove en dijonmosterd, witte wijnazijn, zonnebloemolie, extra vergine olijfolie, biologische groentebouillon, peper, zout.
  • Glutenvrij
  • Glutenvrij
Uitverkocht voor deze dag
Pepernoten cheesecake
Vegetarisch nagerecht

Pepernoten cheesecake

Details

Op pakjesavond een lekker fris Sinterklaastoetje met knapperige bodem van zelfgemaakte pepernoten.

Ingrediënten

Bloem, roomboter, kaneel, piment, nootmuskaat, kruidnagel, foelie, peper, suiker, roomkaas, gepasteuriseerd ei, citroen.
Uitverkocht voor deze dag