MarleenKookt is open. Dit zijn onze maatregelen ivm het corona virus »
Kalfsentrecôte met paddenstoelensaus
Luxegerecht

Kalfsentrecôte met paddenstoelensaus

Details

Dineer vanavond thuis uitgebreid met deze boterzachte kalfsentrecôte. Geniet van dit malse vlees, samen met de paddenstoelensaus met zwarte peper, aardappelmousseline met gerookte knoflook en knapperige groene broccoli, peultjes, tuinboontjes en haricots verts.

Glutenvrij Ingrediënten

Kalfsentrecôte, oesterzwam, shii take, champignons, cepes, broccoli, peultjes, tuinbonen, haricots verts, aardappel, gekonfijte citroen, sjalotjes, verse tijm, bieslook en peterselie, noilly prat, room, mosterd, biologische groentebouillon, gerookte knoflook, melk, foelie, kruidnagel, jeneverbes, extra vergine olijfolie, zonnebloemolie, peper&zout.
  • Glutenvrij

Opwarmen

Oven 30 minuten 200°C

Voorkeur van Marleen

Haal vlees uit de schaal en houd even apart buiten de koelkast. Verwarm de puree met groenten afgedekt met ovenbestendig bord of aluminiumfolie 20 min (1 persoon) tot 30 min (2 of meer personen). Verwarm de paddenstoelensaus afgedekt 10 min (1 persoon) tot 20 minuten (2 of meer personen) en het vlees op een ovenbestendig bord gedurende 6 min, totdat het warm is. Liever helemaal gaar? Verwarm het vlees dan langer of verwarm het vanaf het begin in de paddenstoelensaus.

Magnetron 8 minuten 750W

Haal vlees uit de schaal en houd even apart buiten de koelkast. Verwarm de puree met groenten afgedekt met het afdekfolie 3-4 min (1 persoon) tot 5-8 minuten (2 of meer personen). Verwarm de paddenstoelensaus afgedekt 2 min (1 persoon) tot 4 minuten (2 of meer personen) en het vlees op een bord gedurende 1 min, totdat het warm is, niet te lang, dan wordt het taai. Liever helemaal gaar? Verwarm het vlees dan iets langer of verwarm het vanaf het begin in de paddenstoelensaus.

  • Glutenvrij

Deze dag kook ik ook...

Risotto met langoustine bisque
Visgerecht

Risotto met langoustine bisque

Details

Deze smeuïge risotto, die ik maak met goede kwaliteit Carnaroli rijst, zit boordevol gemarineerde gamba's. Ik gaar de risotto in een zelfgemaakte bisque van langoustines met saffraan, ansjovis en verschillende specerijen die ik afblus met o.a. brandy en pernod. Erbij geef ik een salade met allerlei knapperige groenten. Smakelijk eten!

Let op: gerecht anders dan op de foto

Ingrediënten

Carnaroli rijst, gamba's, zelfgemaakte bisque van langoustine (bevat langoustine, tomaat, ui, knoflook, verse tijm en rozemarijn, wortel, prei, ansjovis, steranijs, saffraan, witte wijn, paprikapoeder, rode peper, sinaasappel, brandy, pernod, rode wijnazijn), gele biet, spinazie, knolselderij, ijsbergsla, mesclun sla, verse peterselie, dille en bieslook, witte ui, knoflook, rode peper, Parmezaanse kaas, roomboter, tabasco, witte wijn, zelfgemaakte dressing (zonnebloemolie, gepasteuriseerd scharrel eigeel, witte wijnazijn, dijon mosterd, biologische groentebouillon, tabasco, kerrie, peper en zout), extra vergine olijfolie, peper&zout

Opwarmen

Oven 30 minuten 200°C

Voorkeur van Marleen

Verwarm de risotto afgedekt 15-20 min (1 persoon) tot 20-30 min (2 of meer personen). Serveer met de salade en dressing (koud).

Magnetron 8 minuten 750W

Verwarm de risotto afgedekt 4 min (1 persoon) tot 8 minuten (2 of meer personen). Serveer met de salade en dressing (koud).

Leuk om te weten

Ik blus de risotto met witte wijn en laat die helemaal inkoken. Dit geeft een friszoetige smaak aan de rijst.
Japanse Katsu curry
Veganistisch gerecht

Japanse Katsu curry

Details

De Japanse keuken kent veel invloeden uit India en dat is terug te vinden in dit nieuwe veganistische gerecht op mijn menu. De curry is rijk van smaak door de combinatie van Indiase specerijen met de zo typische Japanse ingredienten als miso, sojasaus en verse gember. De curry zit boordevol groenten, zoals edamame boontjes, zoete aardappel en wortel. De tofu paneren we eerst en bakken we in de oven knapperig, zo is blijft dit een supergezond gerecht. Erbij zit aangemaakte volkoren Japanse rijst, rijk van smaak door de sesamzaadjes, bosui en pinda's.
Gerecht anders dan op de foto.

Ingrediënten

Tofu, zoete aardappel, aardappel, edamame boontjes (jonge sojabonen), bosui, verse gember, knoflook, appel, witte ui, wortel, rode peper, zilvervliesrijst, basmatirijst, pinda's, zwart en wit sesamzaad, miso (sojabonen pasta), glutenvrije sojasaus, sesamolie, rijstazijn, rijstmeel, panko (bevat gluten), mirin (Japanse kookwijn van gefermenteerde kleefrijst), aquafaba (vocht van de kikkererwten), garam masala (mosterdzaad, korianderzaad, kurkuma, komijn, nigella, fenegriek, peper), szechuan peper, curry colombo kruiden (o.a. kurkuma, korianderzaad, komijn), zonnebloemolie, peper & zout

Opwarmen

Oven 30 minuten 200°C

Voorkeur van Marleen

Haal tofu (1 stuks pp) uit de schaal met rijst. Verwarm de rijst en curry beide afgedekt met aluminium of ovenbestendig bord 20 minuten (1 persoon) tot 30 minuten (2 of meer personen). Verwarm de laatste 10 minuten de tofu op het bakpapier erbij.

Magnetron 8 minuten 750W

Haal tofu (1 stuks pp) uit de schaal met rijst. Verwarm de rijst en curry beide afgedekt met het afdekfolie 4 minuten (1 persoon) tot 8 minuten (2 of meer personen). Verwarm de tofu op het bakpapier 1 minuut. Let op: tofu wordt niet meer knapperig in de magnetron.

Oma's kip uit de oven
Klassieker

Oma's kip uit de oven

Details

Ouderwets aan tafel met deze geroosterde boterzachte kipdrumsticks uit de oven, gemarineerd in mijn eigen kruidenmix en gegaard in z'n eigen jus. Met gestoomde krieltjes in de schil en een flinke portie verse groenten a la crème.

Ingrediënten

Kippenpoot (beter leven 2 sterren), krieltjes, prei, spitskool, spinazie, andijvie, wortel, witte ui, roomboter, tarwebloem, room, witte wijn, melk, laurier, foelie, nootmuskaat, basilicum, tijm, knoflook, korianderzaad, bonenkruid, paprikapoeder, biologische groentebouillon, extra vergine olijfolie, zelfgemaakte kippenfond (bevat selderij), aardappelzetmeel, zonnebloemolie, peper&zout

Opwarmen

Oven 35 minuten 200°C

Voorkeur van Marleen

1 persoon: haal jus uit de schaal en verwarm in klein pannetje of in magnetron met deksel los erop (30 seconden). Verwarm de kip en de groenten met aardappel afgedekt met aluminiumfolie of ovenbestendig bord 20 minuten (1 persoon) tot 30-35 minuten (2 of meer personen).

Magnetron 8 minuten 750W

1 persoon: haal jus uit de schaal en verwarm in klein pannetje of in magnetron met deksel los erop (30 seconden). Verwarm de kip en de groenten met aardappel beide afgedekt met het afdekfolie 3-4 minuten (1 persoon) tot 5-8 minuten (2 of meer personen).

Marokkaanse groentesoep
Veganistisch voorgerecht

Marokkaanse groentesoep

Details

Lekker hartig, fris en pittig tegelijk is deze Marokkaanse groentesoep, boordevol courgette, zoete aardappel, tomaat en bloemkool met verse specerijen en kikkererwten. 500 ml, voldoende voor 2 borden. Glutenvrij.

Ingrediënten

Zoete aardappel, courgette, bloemkool, paprika, venkel, flespompoen, schorseneren, doperwten, tomaten, witte ui, knoflook, verse koriander, kikkererwten, groene en zwarte olijven, saffraan, ingemaakte citroen, pruimen, rozijnen, baharat kruiden (o.a. paprika, peper, koriander, komijn, kaneel), ras el hanout (o.a. fenegriek, kruidnagel, nootmuskaat, kerrie, piment, kardemom, galangawortel, gember, foelie, nigellazaad), glutenvrije sojasaus, witte wijnazijn, aardappelzetmeel, biologische groentebouillon, zonnebloemolie, peper & zout.
Rabarber met hangop
Vegetarisch nagerecht

Rabarber met hangop

Details

Zacht gestoofde rabarber met erbovenop onze eigen hangop met een vleugje vanille. Geniet ervan.

Glutenvrij Ingrediënten

Griekse yoghurt, rabarber, diverse (wilde) bessen, bramen, aardbeien, frambozen, vanillestokjes, ingedampte witte wijn, suiker.
  • Glutenvrij
  • Glutenvrij