MarleenKookt is open. Dit zijn onze maatregelen ivm het corona virus »
Indonesische Rendang
Vleesgerecht

Indonesische Rendang

Details

Echt Indonesisch is deze pittige authentieke rendang; en een perfect einde van de week. De goede kwaliteit scharrelrundvlees stooft urenlang in de pure smaken van kokosmelk, Lombok pepertjes, trassie, citroengras en nog veel meer lekkers, zie daarvoor de ingrediëntenlijst, want anders wordt dit stukje tekst wel heel lang ;-). Erbij geef ik een flinke portie knapperig gewokte groenten en gestoomde basmati rijst. Selamat makan!

Glutenvrij Ingrediënten

Sukade van scharrelrundvlees, basmatirijst, bloemkool, rode paprika, peultjes, witte kool, taugé, witte ui, kokosmelk, geraspte kokos, komijnzaad, korianderzaad, gember, trassi (garnalenpasta, maismeel, zout), vissaus, palmsuiker, citroengras, geelwortel, laurier, limoenblad, lombokpepertjes, kemiri nootjes, laos wortel, zonnebloemolie, peper & zout
  • Glutenvrij

Opwarmen

Oven 30 minuten 200°C

Voorkeur van Marleen

Verwarm in ovenschaal de rendang en rijst met groenten afgedekt met een ovenbestendig bord, of aluminiumfolie 15 minuten (1 persoon) tot 20-30 minuten (2 of meer personen).

Magnetron 8 minuten 750W

Verwarm de rendang en rijst met groenten afgedekt met het plasticfolie 3-4 minuten (1 persoon) tot 4-8 minuten (2 of meer personen).

Leuk om te weten

In Sumatra kent men natte en droge rendang. Ik serveer de eerste variant (ook wel kalio genoemd) en die is wat lichter van kleur dan droge rendang, die helemaal is drooggebakken.
  • Glutenvrij
Uitverkocht voor deze dag

Deze dag kook ik ook...

Feta boregi
Vegetarisch gerecht

Feta boregi

Details

Boregi is Ottomaans voor 'pastei'. Deze knapperige pastei van dun krokant deeg is gevuld met feta, spinazie en verse dille en is fris van smaak. De waldorfsalade heeft door de saffraan in de dressing en munt in de salade een Midden-Oosters tintje en is in tegenstelling tot de klassieke Waldorfsalade helemaal niet vet.

Ingrediënten

Spinazie, bleekselderij, appel, komkommer, gemengde sla, groene paprika, walnoten, witte ui, knoflook, linzen, feta, yoghurt, filodeeg (tarwebloem, maïszetmeel, zout, conserveermiddel, gist), gepasteuriseerd scharrelei, sesamzaad, sumak, piment, komijnzaad, dille, rozijnen, munt, peterselie, witte wijnazijn, honing, saffraan, extra vergine olijfolie, zonnebloemolie, peper & zout.

Opwarmen

Oven 25 minuten 200°C

Voorkeur van Marleen

Verwarm de boregi op het bakpapier onafgedekt 15 minuten (1 persoon) tot 20-25 minuten (2 of meer personen). Serveer met de Waldorfsalade en dressing (koud). Mijn excuses voor de plastic bakjes bij de salade, ik heb een tekort aan schalen.

Magnetron 4 minuten 750W

Verwarm de boregi op het bakpapier onafgedekt gedurende 2 tot 4 minuten. Serveer met de Waldorfsalade en dressing (koud).

Leuk om te weten

De dressing is zo mooi geel van kleur, door de saffraan die ik erin doe.
Uitverkocht voor deze dag
Italiaanse risotto met kip
Klassieker

Italiaanse risotto met kip

Details

Deze smeuïge risotto maak ik met goede kwaliteit Carnaroli rijst, die ik blus met een beetje witte wijn. Ik laat de wijn helemaal inkoken zodat de alcohol vervliegt. Erdoor doe ik Italiaans gemarineerde kippendijfilet (beter leven 2 sterren), groene doperwtjes, boontjes en Parmezaanse kaas. Met frisse salade en zelfgemaakte dressing.

Glutenvrij Ingrediënten

Kippendijfilet (beter leven 2 sterren), Carnaroli rijst, bleekselderij, doperwtjes, venkel, komkommer, tomaat, haricots verts, gemengde sla, vermouth, rode peper, citroen, witte ui, knoflook, yoghurt, Parmezaanse kaas, biologische groentebouillon, witte wijn, basilicum, peterselie, bieslook, zelfgemaakte dressing (van zonnebloemolie, gepasteuriseerd eigeel, witte wijnazijn, mosterd, kerrie, tabasco, witte peper, zout), zonnebloemolie, peper & zout.
  • Glutenvrij

Opwarmen

Oven 30 minuten 200°C

Voorkeur van Marleen

Verwarm de risotto afgedekt met een ovenbestendig bord, of aluminiumfolie 15-20 minuten (1 persoon) tot 20-30 minuten (2 of meer personen). Serveer met de salade en dressing (koud).

Magnetron 8 minuten 750W

Verwarm de risotto in ovenschaal afgedekt met het plasticfolie 3-4 minuten (1 persoon) tot 5-8 minuten (2 of meer personen). Serveer met de salade en dressing (koud).

Leuk om te weten

Ik gebruik Carnaroli rijst voor de risotto, deze is wat steviger dan bijvoorbeeld Arborio rijst, die weer heel geschikt is voor rijstpudding.
  • Glutenvrij
Uitverkocht voor deze dag
Spinaziekoekjes
Vegetarisch kindergerecht

Spinaziekoekjes

Details

Niet alle kinderen zijn makkelijke eters, maar deze koekjes gaan er wel in! De koekjes zijn niet alleen erg lekker, maar ook nog eens gezond. Met ovenfrietjes en knapperige koolsla. Eet smakelijk :)

Let op: gerecht anders dan op de foto

Ingrediënten

Spinazie, witte ui, knoflook, ricotta, polenta, bloem, aardappel, witte kool, wortel, appel, rozijnen, peterselie, zelfgemaakte mayonaise (zonnebloemolie, gepasteuriseerd scharreleigeel, dijon mosterd, witte wijnazijn, zout), mango chutney (suiker, mango, zout, zuurteregelaar, peper), zonnebloemolie, peper en zout.

Opwarmen

Oven 15 minuten 200°C

Voorkeur van Marleen

Verwarm de frietjes uitgespreid op het bakpapier 5 minuten. Leg dan de spinaziekoekjes erbij en verwarm alles nog 10 minuten. Serveer met de koolsla.

Magnetron 4 minuten 750W

Let op: de frietjes worden niet krokant in de magnetron en krijgen geen kleur. Verwarm de frietjes en de koekjes uitgespreid op het bakpapier 2-3 minuten (1 persoon) tot 4 minuten (2 of meer personen). Serveer met de koolsla.

Leuk om te weten

Wist je dat Popeye in de Tweede Wereldoorlog gebruikt werd om mensen minder vlees te laten eten en zo zuiniger te leven? Door de reclame nam de verkoop van spinazie met 30% toe en stond de groente zelfs in de top drie van favoriete kindergroenten.
Uitverkocht voor deze dag
Italiaanse kippensoep
Voorgerecht

Italiaanse kippensoep

Details

Deze Italiaanse soep is puur natuur en maak ik van veel groenten en verse kruiden. Erdoor zit zacht geroosterde stukjes kip. 500 ml, voldoende voor 2 borden.

Ingrediënten

Kippendijfilet (beter leven 2 sterren), basilicum, rode peper, citroen, witte ui, knoflook, sperziebonen, snijboon, bloem, room, paprika, tomaat, aubergine, groene asperges, biologische groentebouillon, zonnebloemolie, peper & zout.
Uitverkocht voor deze dag
Chipolata pudding
Vegetarisch nagerecht

Chipolata pudding

Details

Een romige chipolata pudding, geïnspireerd op een recept van Holtkamp.

Ingrediënten

Room, volle melk, yoghurt, gepasteuriseerde scharrelei, frambozen, suiker, bitterkoekjes (suiker, abrikozenpitten, eiwit, rijstmiddelen), rum, marasquin (kersenlikeur), gelatine
Uitverkocht voor deze dag