MarleenKookt is open. Dit zijn onze maatregelen ivm het corona virus »
Parmigiana di verdure
Vegetarisch gerecht

Parmigiana di verdure

Details

Dit rijke groentegerecht uit de oven is een van mijn favoriete Italiaanse gerechten. De parmigiana bouw ik op met gegrilde courgette, aubergine en paprika, mozzarella, goede Parmezaanse kaas en lang gestoofde tomatensaus. Erbij serveer ik fregola salade met verse kruiden en knapperige groente, heerlijk om zowel koud als lauwwarm te eten. Geniet ervan!

Ingrediënten

Courgette, aubergine, rode en gele paprika, cherry tomaat, komkommer, witte ui, tomaat, knoflook, venkel, bladspinazie, verse basilicum, peterselie, dille, bieslook, dragon en kervel, fregola pasta (tarwebloem), kalamata olijven, kappertjes, Parmezaanse kaas, mozzarella, venkelzaad, rozemarijn, oregano, tijm, chilipoeder, tarwebloem, roomboter, zonnebloemolie, extra vergine olijfolie, peper & zout

Dit gerecht bevat ei, gluten, koemelk, lactose.

Opwarmen

Oven 35 minuten 200°C

Voorkeur van Marleen

Verwarm de parmigiana onafgedekt 20 minuten (1 persoon) tot 30-35 minuten (2 of meer personen). Serveer de fregolasalade koud of verwarm in een ovenschaal met ovenbestendig bord of aluminiumfolie 8 minuten (1 persoon) tot 12-15 minuten (2 of meer personen) tot lauwwarm.

Magnetron 8 minuten 750W

Verwarm de parmigiana onafgedekt 4 minuten (1 persoon) tot 8 minuten (2 of meer personen). Serveer de fregolasalade koud, of verwarm afgedekt met afdekfolie 1 minuut (1 persoon) tot 2-3 minuten (2 of meer personen) tot lauwwarm.

Leuk om te weten

De tomatensaus bereid ik met gebakken venkelzaadjes, dat vind ik altijd erg lekker!
Uitverkocht voor deze dag

Deze dag kook ik ook...

Sukiyaki beef
Vleesgerecht

Sukiyaki beef

Details

Een buitengewoon gezond gerecht dat bestaat uit twee elementen: (1) een knapperige Japanse 'salade' van gewokte reepjes biefstuk (beter leven 2 sterren), knapperige groenten en Japanse rijstnoedels en (2) een zelfgemaakte zilte Japanse bouillon. Je giet thuis de warme bouillon over de maaltijd en klaar. Geniet ervan!

Glutenvrij Ingrediënten

Jodenhaas (beter leven 2 sterren), rijstnoedels, Chinese paddenstoelen, paksoi, wortel, komkommer, snijbonen, witlof, bleekselderij, gedroogde cèpes, taugé, rettich, witte ui, verse gember, steranijs, mirin (Japanse kookwijn van gefermenteerde kleefrijst), sake (Japanse rijstwijn), glutenvrije sojasaus, sesamolie, sesamzaadjes, zonnebloemolie, peper & zout.

Dit gerecht bevat selderij, sesamzaad, soja.
  • Glutenvrij

Opwarmen

Oven 20 minuten 200°C

Voorkeur van Marleen

Verwarm de noedels, vlees en groenten tot lauwwarm afgedekt met een ovenbestendig bord of aluminiumfolie 10 min (1 persoon) tot 20 min (2 of meer personen). Verhit de bouillon tot kokend in magnetron of pan. Schep de noedels, vlees en groenten in diepe borden en giet de hete bouillon erop. Vlees liever medium? Verwarm het dan niet mee.

Magnetron 4 minuten 750W

Verwarm de noedels, vlees en groenten tot lauwwarm afgedekt met het plasticfolie 1-2 minuut (1 persoon) tot 3 minuten (2 of meer personen) afgedekt. Verhit de bouillon tot kokend in magnetron of in pan. Schep de noedels, vlees ene groenten in diepe borden en giet de hete bouillon erop. Vlees liever medium? Verwarm het dan niet mee.

Leuk om te weten

De bouillon laten we de hele nacht trekken met onder andere verse gember, steranijs en Chinese paddenstoelen. Deze paddenstoelen zijn gedroogd en geven veel smaak af.
  • Glutenvrij
Uitverkocht voor deze dag
Vispakketje uit de oven
Klassieker

Vispakketje uit de oven

Details

Deze verse witte visfilet van de afslag van IJmuiden bestrijken we eerst met groene kruidenolie en wikkelen we daarna in bakpapier. Dit pakketje vullen we verder met verse groenten, olijven, kappertjes en een schijfje citroen. Thuis stoof je de vis in het pakketje gaar, zo blijven alle smaken perfect behouden. Erbij krijg je fondant aardappelen, dit zijn in de oven zacht geroosterde aardappeltjes met zelfgemaakte kippenbouillon en verse tijm, en een knapperige aangemaakte salade.

Glutenvrij Ingrediënten

Verse zwarte koolvis, ansjovis, aardappel, gele paprika, chioggia biet, radijs, wortel, knolselderij, bleekselderij, prei, witte ui, knoflook, verse dille, oregano, peterselie en tijm, citroenschijfje, roomboter, ingekookte witte wijn, groene en zwarte olijven, kappertjes, zelfgemaakte mosterddressing (zonnebloemolie, gembersiroop, gepasteuriseerd eigeel, witte wijnazijn, dijon mosterd, biologische groentebouillon, tabasco, kerrie, peper&zout), zelfgemaakte kippenfond (bevat selderij), extra vergine olijfolie, zonnebloemolie, peper & zout.

Dit gerecht bevat ei, koemelk, lactose, mosterd, selderij, sulfiet, vis.
  • Glutenvrij

Opwarmen

Oven 35 minuten 200°C

Voorkeur van Marleen

1 persoon: Verwarm de aardappel en de vis (in bakpapier) onafgedekt 20-25 min. 2 of meer personen: Verwarm de vis (in bakpapier) onafgedekt 25-35 min. Verwarm de aardappelen onafgedekt 20-30 min. Controleer de gaarheid van de binnenkant van de vis. Serveer met de salade en dressing (koud).

Magnetron 7 minuten 750W

1 persoon: Verwarm de aardappel en de vis (in bakpapier) onafgedekt 4 min. 2 of meer personen: Verwarm de vis (in bakpapier) onafgedekt 5-7 min. Verwarm de aardappelen onafgedekt 5-7 min. Controleer de gaarheid van de binnenkant van de vis. Serveer met de salade en dressing (koud).

Leuk om te weten

Deze bereiding van de vis in het bakpapier heet in het Frans 'en papillotte.'
  • Glutenvrij
Uitverkocht voor deze dag
Spinaziekoekjes
Vegetarisch kindergerecht

Spinaziekoekjes

Details

Niet alle kinderen zijn makkelijke eters, maar deze koekjes gaan er wel in! De koekjes zijn niet alleen erg lekker, maar ook nog eens gezond. Met ovenfrietjes en knapperige koolsla. Eet smakelijk :)

Let op: gerecht anders dan op de foto

Ingrediënten

Spinazie, witte ui, aardappel, witte kool, wortel, appel, rozijnen, verse peterselie, knoflook, kerrie massala (korianderzaad, kurkuma, komijn, mosterdzaad, nigella, fenegriek, peper), panko (gluten), gepasteuriseerd scharrelei, belegen kaas, zelfgemaakte mayonaise (zonnebloemolie, gepasteuriseerd scharrelei, dijonmosterd, witte wijnazijn, zout), mango chutney, zonnebloemolie, peper en zout.

Dit gerecht bevat ei, gluten, koemelk, lactose, mosterd, sulfiet.

Opwarmen

Oven 15 minuten 200°C

Voorkeur van Marleen

Verwarm de frietjes uitgespreid op het bakpapier 5 minuten. Leg dan de spinaziekoekjes (2 pp) erbij en verwarm alles nog 8 minuten. Serveer met de koolsla (koud).

Magnetron 4 minuten 750W

Let op: de frietjes worden niet krokant in de magnetron en krijgen geen kleur. Verwarm de frietjes en de spinaziekoekjes (2 pp) uitgespreid op het bakpapier 2-3 minuten (1 persoon) tot 4 minuten (2 of meer personen). Serveer met de koolsla (koud).

Leuk om te weten

Wist je dat Popeye in de Tweede Wereldoorlog gebruikt werd om mensen minder vlees te laten eten en zo zuiniger te leven? Door de reclame nam de verkoop van spinazie met 30% toe en stond de groente zelfs in de top drie van favoriete kindergroenten.
Uitverkocht voor deze dag
Oma's rundersoep
Voorgerecht

Oma's rundersoep

Details

Een ouderwetse Hollandse soep boordevol groenten met boterzachte stukjes rundvlees. Zoals oma 'm vroeger maakte! 500 ml, voldoende voor 2 borden.

Glutenvrij Ingrediënten

Rundersukade (beter leven 2 sterren), doperwt, bleekselderij, wortel, witte ui, knoflook, tomaat, bloemkool, verse peterselie, ingekookte rode wijn, laurier, tijm, rozemarijn, mosterd, zelfgemaakte kalfsfond (bevat selderij), biologische groentebouillon, aardappelzetmeel, zonnebloemolie, peper&zout
  • Glutenvrij
  • Glutenvrij
Uitverkocht voor deze dag
Bread & Butter Pudding
Vegetarisch nagerecht

Bread & Butter Pudding

Details

Een klassieker uit Engeland, niet heel bekend in Nederland, maar zeker een aanrader!

Ingrediënten

Wit brood, room, melk, roomboter, gepasteuriseerd scharrelei, vanille, suiker, kaneel, rozijnen, sherry, sinaasappelschil, nootmuskaat, abrikozenjam

Dit gerecht bevat ei, koemelk, lactose.
Uitverkocht voor deze dag