MarleenKookt is open. Dit zijn onze maatregelen ivm het corona virus »
Oma's rundersoep
Voorgerecht

Oma's rundersoep

Details

Een ouderwetse Hollandse soep boordevol seizoensgroenten met boterzachte stukjes rundvlees. Zoals oma 'm vroeger maakte! 500 ml, voldoende voor 2 borden.

Ingrediënten

Rundvlees beter leven 2 sterren, spek, flageolette boontjes, witte ui, wortel, bleekselderij, paddenstoelen, knoflook, rozemarijn, tijm, rode wijn, brandy, tomaat, peterselie, zelfgemaakte kalfsfond (bevat selderij), zonnebloemolie, peper, zout.

Deze dag kook ik ook...

Boterzachte kip in currysaus
Vleesgerecht

Boterzachte kip in currysaus

Details

Dit exotische kipgerecht maakte ik pasgeleden thuis voor mijn gezin en iedereen vond het erg lekker! De kip stooft urenlang in een licht-pittige geurige currysaus, totdat die van het bot afvalt en makkelijk uit elkaar getrokken kan worden. Dit heet ook wel 'pulled chicken'. Met een frisse komkommer raita (yoghurtsaus) en rijst vol knapperige groenten.

Glutenvrij Ingrediënten

Kippendijfilet (beter leven 2 sterren), basmatirijst, zilvervliesrijst, zoete aardappel, tomaat, spinazie, bloemkool, komkommer, doperwt, groene appel, rode ui, knoflook, roomboter, Griekse yoghurt, rozijnen, kamillethee, venkelzaad, rode chili, gember, komijnzaad, zoet paprikapoeder, verse munt, zonnebloemolie, peper & zout.
  • Glutenvrij

Opwarmen

Magnetron 7 minuten 750W

Voorkeur van Marleen

Verwarm de nasi en de kip met saus beide afgedekt met het plasticfolie 3-4 minuten (1 persoon) tot 6-7 minuten (2 of meer personen). Serveer met de raita (yoghurtdip).

Oven 30 minuten 200°C

Verwarm de nasi en de kip met saus beide afgedekt met een ovenbestendig bord, of aluminiumfolie 15 minuten (1 persoon) tot 25-30 minuten (2 of meer personen). Serveer met de raita (yoghurtdip).

Leuk om te weten

Deze currysaus heeft een volle smaak door de gestoofde appel, gedroogde kamille en venkelzaadjes.
  • Glutenvrij
Moroccan style veggie bowl
Veganistisch gerecht

Moroccan style veggie bowl

Details

Rijk, fris, groenterijk en een spektakel om te zien: de Marokkaans geïnspireerde veggie bowl is een van mijn favoriete bowls! Zoete aardappel, gele biet, venkel, volkoren couscous, ingemaakte komkommer en kruidig gebakken kikkererwten zijn de basis van dit veganistische gerecht. Met bietenhummus en geroosterde amandelen.

Ingrediënten

Volkoren couscous, zoete aardappel, venkel, gele en rode biet, kikkererwten, munt, peterselie, komkommer, amandelen, cherry tomaat, bladspinazie, witte wijnazijn, knoflook, bieslook, citroen, ingemaakte citroen, tahin (sesampasta), sojasaus (glutenvrij), garam masala (mosterdzaad, koriander, kurkuma, komijn, nigella, fenegriek, peper), tandoori masala (bevat mosterd), biologische groentebouillon, suiker, harissa (gegrilde rode paprika, rode peper, tomaat, ui, water, knoflook, suiker, olijfolie, azijn, zout, komijn, koriander), extra vergine olijfolie, peper en zout.

Opwarmen

Oven 15 minuten 200°C

Voorkeur van Marleen

Dit gerecht wordt vaak koud geserveerd. Eet je het liever lauwwarm, verwarm dan de couscous met de groenten afgedekt 10 minuten (1 persoon) tot 15 minuten (2 of meer personen). Serveer met de bietenhumus.

Magnetron 3 minuten 750W

Dit gerecht wordt vaak koud geserveerd. Eet je het liever lauwwarm, verwarm dan de couscous en groenten afgedekt 2 minuten (1 persoon) tot 3 minuten (2 of meer personen). Serveer met de bietenhummus.

Angus beef met paddenstoelensaus
Klassieker

Angus beef met paddenstoelensaus

Details

Vol goede herinneringen aan vroeger bij mijn oma bereid ik dit klassieke gerecht: pure angus beef burger, rose gebakken, met rijke paddenstoelensaus vol verse kruiden, zachte aardappelpuree en een flinke portie gesmoorde groene groenten. Smakelijk eten!

Glutenvrij Ingrediënten

Black angus beefburger (Schots rundvlees, tomatenketchup, zout, diverse pepers, selderijzout), aardappel, sperzieboon, tuinerwt, knolselderij, broccoli, champignons, cepes, witte ui, tijm, melk, roomboter, mosterd, biologische groentebouillon, Noilly prat, room, peterselie, aardappelzetmeel, zonnebloemolie, peper, zout.
  • Glutenvrij

Opwarmen

Oven 35 minuten 200°C

Voorkeur van Marleen

Verwarm de puree met de groenten en de angus beef met saus beide afgedekt met ovenbestendig bord of aluminium 20 minuten (1 persoon), tot 35 minuten (2 of meer personen). Check of het vlees well done is. Heb je juist liever het vlees rosé? Verwarm dan eerst de saus tot heet (10-15 minuten afgedekt) en leg dan het vlees erin, dek weer af en verwarm nog maximaal 10 minuten.

Magnetron 8 minuten 750W

Verwarm de puree met de groenten en de beef in de saus beide afgedekt met het plastic folie 3-4 minuten (1 persoon), tot 5-8 minuten (2 of meer personen). Check of het vlees well done is. Heb je juist liever het vlees rosé? Verwarm dan eerst de saus tot heet (1 tot 2 minuten afgedekt) en leg dan het vlees erin, dek weer af en verwarm nog maximaal nog 1 minuut.

Leuk om te weten

De gestoomde aardappel draaien we door een zogenaamde passe vite. Met verwarmde melk, mosterd en een beetje boter maken we een zachte puree hiervan.
  • Glutenvrij
Pasta di mamma
Vegetarisch kindergerecht

Pasta di mamma

Details

Sinds mijn dochter (16) vegetarisch is gaan eten, probeer ik steeds meer vegetarische gerechten. Om deze groenterijke volkoren pasta goed smaak te geven, bak ik eerst kleine stukjes groenten flink aan en daarna stoof ik ze in een tomatensaus die ik licht Marokkaans kruid. Hierdoor heeft de pastasaus veel diepte en smaak. Met caprese salade (mozzarella, tomaat, basilicum).

Ingrediënten

Volkoren fusilli pasta, tomaat, courgette, champignons, wortel, rode en gele paprika, witte ui, knoflook, mozzarella, baharat kruiden (paprika, peper, koriander, komijn, kaneel, Jamaicaanse peper, kruidnagel, muskaat, kardemom), rozemarijn, tijm, oregano, basilicum, extra vergine olijfolie, zonnebloemolie, peper, zout.

Opwarmen

Magnetron 5 minuten 750W

Voorkeur van Marleen

Verwarm de pasta afgedekt met het plasticfolie 3-4 minuten (1 persoon), of 4-5 minuten (2 of meer personen). Serveer met de salade (koud).

Oven 25 minuten 200°C

Verwarm de pasta afgedekt met een ovenbestendig bord, of aluminiumfolie 15 minuten (1 persoon), of 20-25 minuten (2 of meer personen). Serveer met de salade (koud).

Leuk om te weten

Ik snijd de groenten klein, zodat ze minder opvallen en door kinderen makkelijker gegeten worden ;)
Amsterdamse vlierbloesemhangop
Vegetarisch nagerecht

Amsterdamse vlierbloesemhangop

Details

Amsterdamse vlierbloesemhangop: geplukt van verse vlierbloesems. We maken er siroop van, die we mengen met onze hangop. Geniet ervan!

Glutenvrij Ingrediënten

Zelfgeplukte vlierbloesem, kristalsuiker, citroen, Griekse yoghurt, vanille
  • Glutenvrij
  • Glutenvrij