MarleenKookt is open. Dit zijn onze maatregelen ivm het corona virus »
Oma's rundersoep
Voorgerecht

Oma's rundersoep

Details

Een ouderwetse Hollandse soep boordevol seizoensgroenten met boterzachte stukjes rundvlees. Zoals oma 'm vroeger maakte! 500 ml, voldoende voor 2 borden.

Glutenvrij Ingrediënten

Rundvlees (beter leven 2 sterren), wortel, champignons, tomaat, tuinerwt, witte ui, bosui, verse peterselie, witte wijn, zilveruitjes, verse tijm, kruidnagel, laurier, citroensap, room, crème fraîche, maizena, biologische groentebouillon, zelfgemaakte kalfsfond (bevat selderij), zonnebloemolie, peper, zout.
  • Glutenvrij
  • Glutenvrij

Deze dag kook ik ook...

Rocky Mountains gehaktbal
Vleesgerecht

Rocky Mountains gehaktbal

Details

Terug van weggeweest is deze gehaktbal, die ik maak met een gefruit rood uitje, dijonmosterd en een mengsel van specerijen als komijn en oregano. Na het garen gratineer ik de bal met belegen kaas. De bal smaakt goed bij de volle chili-tomatensaus. Volgens traditioneel gebruik zit daar een beetje (cafeïnevrije!) koffie in, wat de smaak van de saus ophaalt. Ik serveer het met gestoomde krieltjes en een rijke koolsla met karwijzaad en mangodressing.

Ingrediënten

Rundergehakt (beter leven 2 sterren), krieltjes, witte kool, wortel, rode paprika, tomaat, appel, rode ui, knoflook, verse bieslook, verse peterselie, gepasteuriseerd scharrelei, belegen kaas, dijonmosterd, oregano, karwijzaad, komijnzaad, korianderzaad, panko (bevat gluten), gerookt paprikapoeder, worcestershire saus (bevat gluten en ansjovis), tomatenketchup, cafeïnevrije koffie, mangochutney, witte wijnazijn, citroensap, donkere basterdsuiker, zelfgemaakte mayonaise (zonnebloemolie, gepasteuriseerd eigeel, dijonmosterd, witte wijnazijn, zout), peper & zout.

Opwarmen

Oven 35 minuten 200°C

Voorkeur van Marleen

Verwarm de gehaktbal, saus en krieltjes afgedekt met een ovenbestendig bord, of aluminiumfolie 20 min (1 persoon) tot 35 min (2 of meer personen). Serveer met de koolsla (koud).

Magnetron 8 minuten 750W

Verwarm de gehaktbal, saus en krieltjes afgedekt met het plasticfolie 4 min (1 persoon) tot 8 minuten (2 of meer personen). Serveer met de koolsla (koud).

Sukiyaki noodles
Veganistisch gerecht

Sukiyaki noodles

Details

Een buitengewoon gezond gerecht dat bestaat uit twee elementen: Japanse stijl gemarineerde tofu, paddenstoelen, knapperige groenten en dunne Japanse rijstnoedels en daarbij een zelfgemaakte Japanse bouillon. Even de bouillon verwarmen en over al dat lekkers gieten... geniet ervan!

Glutenvrij Ingrediënten

Rijstnoedels, tofu, broccoli, haricots verts, bleekselderij, witte kool, spitskool, taugé, champignons, rettich, wortel, witlof, witte ui, knoflook, Chinese paddenstoelen, citroensap, gliutenvrije sojasaus, mirin (Japanse kookwijn van gefermenteerde kleefrijst), sake (Japanse rijstwijn), sesamolie, verse gember, steranijs, biologische groentebouillon, zonnebloemolie, peper & zout.
  • Glutenvrij

Opwarmen

Magnetron 4 minuten 750W

Voorkeur van Marleen

Verwarm de noedels met groente kort afgedekt met het plasticfolie, zodat het lauwwarm is: 1 persoon 2-3 minuten, 2 of meer personen 3-4 minuten. Verwarm de bouillon in magnetron of in pannetje op het vuur tot kokend. Schep noedels en groenten in een soepkom en giet de hete bouillon erop.

Oven 20 minuten 180°C

Verwarm de noedels met groente afgedekt met een ovenbestendig bord, of aluminiumfolie kort in de oven, zodat het lauwwarm is: 1 persoon 10 minuten, 2 of meer personen 15-20 minuten. Verwarm de bouillon in magnetron of in pannetje op het vuur tot kokend. Schep noedels en groenten in een soepkom en giet de hete bouillon erop.

Leuk om te weten

De bouillon bevat mirin, dat is een Japanse zoete rijstwijn. De alcohol verdampt tijdens het koken, maar de authentieke Japanse smaak blijft.
  • Glutenvrij
Truffel risotto met kip
Klassieker

Truffel risotto met kip

Details

Een romige risotto met zacht gestoofde stukjes kip (beter leven 2 sterren), gestoofde venkel en paddenstoelen. De truffel en parmezaanse kaas maakt deze risotto helemaal af! Met een knapperige salade en frisse basilicumdressing.

Glutenvrij Ingrediënten

Kipdijbeenfilet (beter leven 2 sterren), risottorijst, venkel, champignons, knolselderij, witte ui, chioggia biet, radijs, wortel, gemengde sla, verse tijm, peterselie, parmezaanse kaas, knoflook, truffelolie, biologische groentebouillon, witte wijn, knolselderij, zonnebloempitten, pompoenpitten, zelfgemaakte basilicumdressing (zonnebloemolie, gepasteuriseerd scharreleigeel, witte wijnazijn, dijon mosterd, biologische groentebouillon, verse basilicum, tabasco, kerrie, peper en zout), zonnebloemolie, peper&zout
  • Glutenvrij

Opwarmen

Magnetron 8 minuten 750W

Voorkeur van Marleen

Verwarm de risotto afgedekt met het plastic folie 4 minuten (1 persoon) tot 8 minuten (2 of meer personen). Serveer met de salade en basilicumdressing.

Oven 30 minuten 200°C

Verwarm de risotto afgedekt met aluminiumfolie of ovenbestendig bord 20 minuten (1 persoon) tot 30 minuten (2 of meer personen). Serveer met de salade en basilicumdressing.

Leuk om te weten

De venkel rooster ik goudbruin in de oven, zo krijgt deze groente veel smaak en blijft beetgaar.
  • Glutenvrij
Kidsnasi met omelet
Kindergerecht

Kidsnasi met omelet

Details

Wat een geweldige kindervriend is deze groentenasi met omelet! Deze nasi maak ik van gestoomde zilvervliesrijst en basmatirijst, die ik daarna wok met mijn eigen kruidenmix. Erdoor gaan allerlei kleingesneden groenten. Erbovenop komen fijn gesneden stukjes omelet. Apart krijgt je kind een bakje met pinda's, te eten uit het vuistje, of voor over de nasi.
Gerecht anders dan op de foto.

Glutenvrij Ingrediënten

Zilvervliesrijst, basmatirijst, witte kool, sperziebonen, wortel, rode paprika, doperwten, witte ui, knoflook, scharrelei, pinda's, verse gember, chilipoeder, kerrie, trassi (garnalenpasta), ketjap manis (glutenvrij), palmsuiker, sojasaus (glutenvrij), zonnebloemolie, peper & zout.
  • Glutenvrij

Opwarmen

Oven 25 minuten 200°C

Voorkeur van Marleen

Verwarm de nasi afgedekt met een ovenbestendig bord, of aluminiumfolie 15 minuten (1 persoon) tot 20-25 minuten (2 of meer personen). Serveer met de pinda's.

Magnetron 5 minuten 750W

Verwarm de nasi afgedekt met het plasticfolie 2-3 minuten (1 persoon) tot 3-5 minuten (2 of meer personen). Serveer met de pinda's.

Leuk om te weten

Ik maak de milde kruidenpasta voor de nasi met onder andere garnalenpasta (trassi oedang), knoflook, ketjap manis en verse gember.
  • Glutenvrij
Chocolate drizzle cake
Vegetarisch nagerecht

Chocolate drizzle cake

Details

Mary Berry's Ultimate Cake Book is een geweldige inspiratie voor allerlei ouderwetse cakes en heerlijke baksels. Zoals deze echte Engelse chocolade cake. Luchtig, vol smaak en lekker zoet ;).

Ingrediënten

Pure chocolade, cacao poeder, roomboter, zelfrijzend bakmeel, bakpoeder, suiker, melk, scharrelei, abrikozenjam, zonnebloemolie, poedersuiker.