MarleenKookt is open. Dit zijn onze maatregelen ivm het corona virus »
Ossenhaas Beurre Café de Paris
Luxegerecht

Ossenhaas Beurre Café de Paris

Details

Alsof je in Parijs zit! Deze goede kwaliteit supermalse ossenhaas van de gril smaakt verrukkelijk met de luxe kruidenboter. Met een royale portie verse seizoensgroenten, zoals knapperige snijboontjes, geroosterde broccoli en gegrilde paprika. Erbij serveer ik aardappelfriet mét schil van Zeeuwse bodem, die thuis uitgespreid op een bakplaat in de oven gegarandeerd lekker krokant op je bord komt :)
Gerecht anders dan op de foto.

Glutenvrij Ingrediënten

Ossenhaas, haricots verts, snijbonen, paprika, broccoli, aardappel, paprikapoeder, knoflook, rozemarijn, tijm, witte ui, extra vergine olijfolie, kerrie, roomboter, peterselie, citroen, worcestershire saus (moutazijn (gluten), ansjovis, alcoholazijn, suiker, melasse, zout, tamarinde, ui, knoflook), ansjovis, kappertjes, gepasteuriseerd scharrelei, zwarte peper, zonnebloemolie, zout.
  • Glutenvrij

Opwarmen

Oven 30 minuten 200°C

Voorkeur van Marleen

Haal schaaltje met vlees uit de koelkast en laat op kamertemperatuur komen. Haal Cafe de Paris boter uit de schaal. Verwarm de groenten afgedekt 20 minuten (1 persoon) tot 30 minuten (2 of meer personen). Stort de ovenfriet op een schone bakplaat en plaats de laatste 15 minuten erbij. Verwarm het vlees afgedekt met ovenstendig bord of aluminiumfolie 6 (1 persoon) tot 8 minuten (2 of meer personen), het hoeft alleen warm te worden. Leg de laatste minuut de boter erop, zodat die al een beetje smelt. Liever vlees well done? Verwarm het vlees dan een paar minuten langer door in de oven.

Magnetron 8 minuten 750W

Haal schaaltje met vlees uit de koelkast en laat op kamertemperatuur komen. Haal Cafe de Paris boter uit de schaal. Verwarm de groenten afgedekt 3-4 minuten (1 persoon) tot 6-8 minuten (2 of meer personen). Verwarm de friet het liefst in de oven (zie boven), in airfryer of in magnetron (dan wordt het niet knapperig) voor 3-4 minuten. Verwarm het vlees afgedekt met het afdekfolie 30 sec tot 1 minuut (1 persoon) tot 2 minuten (2 of meer personen), het hoeft alleen warm te worden. eg de laatste20 seconden de boter erop, zodat die al een beetje smelt. Liever vlees well done? Verwarm dan 1-2 minuut langer door.

  • Glutenvrij

Deze dag kook ik ook...

BBQ chicken
Vleesgerecht

BBQ chicken

Details

Bijna weekend en dan vind ik het tijd voor een gezond 'comfort food' gerecht! De kip dij en kip drumstick marineer ik met mijn eigen BBQ saus en rooster ik goudbruin. De licht gekruide krieltjes in de schil komen uit de oven, knapperig en niet vet. Erbij geef ik een flinke portie knapperige koolsla én wat extra BBQ saus in een apart bakje. Fijn weekend :)

Ingrediënten

Kipdijbeen en kipdrumstick (beter leven 2 sterren), kriel in de schil, witte kool, rode kool, radijs, witte ui, wortel, appel, mais, zelfgemaakte BBQ marinade (witte ui, knoflook, gember, kaneel, gerookte paprikapoeder, chilipoeder, nootmuskaat, basterdsuiker, glutenvrije sojasaus, witte wijnazijn, dijonmosterd, mangochutney, maanzaad, rozijnen, zelfgemaakte mayonaise (zonnebloemolie, gepasteuriseerd eigeel, dijon mosterd, witte wijnazijn, zout), yoghurt, peterselie, bieslook, paprikapoeder, zonnebloemolie, peper&zout

Opwarmen

Oven 35 minuten 200°C

Voorkeur van Marleen

Verwarm de kip en de aardappelen afgedekt 10 minuten (1 persoon) tot 20 minuten (2 of meer personen). Verwarm het daarna onafgedekt nog 10 minuten (1 persoon) tot 10-15 minuten (2 of meer personen). Serveer met de BBQ saus en de koolsla .

Magnetron 4 minuten 750W

Verwarm de kip en de aardappel 3-4 minuten (1 persoon) tot 4-7 minuten (2 of meer personen). Serveer met de BBQ saus en de koolsla.

Leuk om te weten

De salade maak ik met veel verschillende knapperige groenten en maak ik op smaak met wat mangochutney en lichte zelfgemaakte yoghurtmayonaise.
Veggie Tjap Tjoy
Veganistisch gerecht

Veggie Tjap Tjoy

Details

Mijn eigen interpretatie van tjap tjoy: lekker veel en diverse knapperige verse groenten, gebakken gemarineerde tempeh en een lichtpittige saus die goed samengaat met de basmatirijst en wilde rijst. Op de tjap tjoy strooi ik geroosterde klapper (kokos) en cashewnoten.

Ingrediënten

Tempeh, basmatirijst, wilde rijst, komkommer, rode paprika, champignons, Chinese paddenstoelen, wortel, taugé, bosui, knoflook, cashewnoten, kokos, Chinese rijstwijn, maizena, glutenvrije sojasaus, biologische groentebouillon, sambal badjak (rode peper, zonnebloemolie, sjalot, knoflook, bruine suiker, zout), glutenvrije ketjap manis, rode peper, gember, zonnebloemolie, peper & zout.

Opwarmen

Magnetron 8 minuten 750W

Voorkeur van Marleen

Verwarm de tjap tjoy met de rijst afgedekt met het plasticfolie 4 minuten (1 persoon) tot 5-8 minuten (2 of meer personen).

Oven 35 minuten 200°C

Verwarm de tjap tjoy met de rijst afgedekt met een ovenbestendig bord of aluminiumfolie 20 minuten (1 persoon) tot 35 minuten (2 of meer personen).

Leuk om te weten

Ik wok alle groenten samen met verse gember en zelfgemaakte boemboe (kruidenpasta), zo krijgt alles veel smaak.
Saffraan risotto met spinazie
Vegetarische klassieker

Saffraan risotto met spinazie

Details

Wat een rijk gerecht! De risottorijst kook ik in een zelfgemaakte saffraanbouillon beetgaar, zodat thuis na het opwarmen de risottokorrel mooi stevig blijft. Erdoor doe ik spinazie en ovengeroosterde tomaatjes. Met een knapperige kruidensla en zelfgemaakte dressing.

Glutenvrij Ingrediënten

Arborio rijst, saffraan, bladspinazie, tomaat, rucola, gemengde sla, witte ui, knoflook, extra vergine olijfolie, roomboter, parmezaanse kaas, taleggio, witte wijn, bieslook, peterselie, citroen, zelfgemaakte dressing (zonnebloemolie, gepasteuriseerd eigeel, witte wijnazijn, dijon mosterd, biologische groentebouillon, tabasco, kerrie, zout, witte peper), zonnebloemolie, peper&zout
  • Glutenvrij

Opwarmen

Magnetron 9 minuten 750W

Voorkeur van Marleen

Verwarm de risotto afgedekt met het plasticfolie 5 minuten (1 persoon) tot 9 minuten (2 of meer personen). Serveer met de kruidensla en dressing (koud).

Oven 35 minuten 200°C

Verwarm de risotto afgedekt met een ovenbestendig bord, of aluminiumfolie 25 minuten (1 persoon), of 35 minuten (2 of meer personen). Serveer met de kruidensla en dressing (koud).

Leuk om te weten

De saffraan die ik in dit gerecht gebruik is een kostbaar specerij die komt uit de saffraankrokus. Het geeft het gerecht een verfijnde smaak en bovendien een mooie kleur.
  • Glutenvrij
Gazpacho
Vegetarisch voorgerecht

Gazpacho

Details

Ik plan mijn menu 2 weken van tevoren en ik hoop dat vandaag de zon schijnt! Deze authentieke Spaanse soep, die koud geserveerd wordt, is heerlijk op een warme avond, of als lunch.

Ingrediënten

Tomaat, rode en groene paprika, komkommer, rode ui, bosui, knoflook, desembrood (Zeeuws tarwebloem, zeewater, roggebloem, zeezout), extra vergine olijfolie, cherry azijn, bieslook, tabasco, peper&zout
Rabarbercrumble
Vegetarisch nagerecht

Rabarbercrumble

Details

Zachte frisse rabarber met erbovenop een krokante crumble, mmmm!

Ingrediënten

Rabarber, bosvruchten, vanillestok, bloem, suiker, roomboter, witte wijn, zout