MarleenKookt is open. Dit zijn onze maatregelen ivm het corona virus »
Nachos bolognese met koolsla
Kindergerecht

Nachos bolognese met koolsla

Details

Mijn kinderen zijn hier altijd dol op: een Mexicaans-Italiaanse maaltijd met een bolognesesaus boordevol groenten. Samen met de bonen, nachos van maismeel en een flinke portie knapperige koolsla is dit een heerlijke (kinder)maaltijd.

Glutenvrij Ingrediënten

Tomaat, wortel, witte kool, appel, bleekselderij, kidneybonen, aubergine, tortilla chips (maïsmeel, zonnebloemolie, zout), scharrelrundergehakt, witte ui, knoflook, tijm, komijn, gerookt paprikapoeder, oregano, tomatenpuree, parmezaanse kaas, mangochutney, rozijnen, peterselie, zelfgemaakte mayonaise (zonnebloemolie, gepasteuriseerd eigeel, dijon mosterd, witte wijnazijn, zout), zonnebloemolie , peper & zout
  • Glutenvrij

Opwarmen

Oven 25 minuten 200°C

Voorkeur van Marleen

Verwarm de bolognese met de nacho's afgedekt met een ovenbestendig bord, of aluminiumfolie in de ovenschaal 10 min (1 persoon) tot 15-20 min (2 of meer personen). Plaats dan nog 5 minuten onafgedekt in de oven. Serveer met de salade (koud).

Magnetron 4 minuten 750W

Verwarm de bolognese met de nacho's onafgedekt 2 min (1 persoon) tot 3-4 min (2 of meer personen). Serveer met de salade (koud).

Leuk om te weten

Door de koolsla doe ik een beetje mango. Dat geeft een licht-zoetige smaak aan de salade.
  • Glutenvrij
Uitverkocht voor deze dag

Deze dag kook ik ook...

Indiase lamscurry
Vleesgerecht

Indiase lamscurry

Details

Een authentieke Indiase curry is deze lamsstoof (volgens klassiek recept van een Rogan Josh) met boterzacht lam. De kruidnagel, kardemon en kaneel geven deze pittige curry veel diepte qua smaak. Ik serveer er een 'nasi' van volkoren rijst bij, met verschillende groenten (onder andere spinazie, bloemkool en courgette) en een frisse munt en komkommer raita (yoghurt dip).

Glutenvrij Ingrediënten

Lamsnek, zilvervliesrijst, basmatirijst, bloemkool, doperwt, zoete aardappel, spinazie, courgette, wortel, tomaat, komkommer, witte ui, knoflook, zelfgemaakte kippenbouillon (witte ui, bleekselderij, prei, wortel, knolselderij, foelie, laurier, peperkorrel, scharrelkip), yoghurt, rode peper, verse gember, bieslook, peterselie, citroen, munt, kruidnagel, witte peperkorrels, kaneelstok, komijnzaad, laurier, ghee, kardemon, paprikapoeder, korianderpoeder, garam masala (mengsel van koriander, komijn, peper, kaneel, kardemom, laurier, gember, foelie, kruidnagel en nootmuskaat), peper & zout.
  • Glutenvrij

Opwarmen

Oven 35 minuten 200°C

Voorkeur van Marleen

Verwarm de curry en de rijst met groenten afgedekt met een ovenbestendig bord, of aluminiumfolie 15 -20 minuten (1 persoon) tot 20-35 minuten (2 of meer personen). Serveer met de raita (koud).

Magnetron 8 minuten 750W

Verwarm de curry en de rijst met groenten afgedekt met het plasticfolie 3-4 minuten in ovenschaal (1 persoon) tot 5-8 minuten (2 of meer personen). Serveer met de raita (koud).

Leuk om te weten

De groenten in de 'nasi' stoom ik kort, zo blijven de ze vol smaak en lekker stevig.
  • Glutenvrij
Uitverkocht voor deze dag
Libanese wraps
Vegetarisch gerecht

Libanese wraps

Details

Een lekkere gezonde smaakbom! Ja, zo omschrijf ik graag dit nieuwe vegetarische en glutenvrije gerecht: de rode biet 'falafels' (4 pp) doe je samen met een dot van de pittige avocado hummus en een deel van de kruidige salade met quinoa en geroosterde zoete aardappel op het Libanese platbrood, oprollen tot een wrap en aanvallen maar :)

Ingrediënten

Rode biet, avocado, quinoa, zoete aardappel, radijs, rucola, ijsbergsla, gekonfijte citroen, komkommer, rode kool, knolselderij, tomaat, Libanees platbrood (tarwemeel, suiker, zout, gist), rozijn, tahini (sesam), limoen, groene peper, zwarte peper, bosui, bieslook, koriander, basilicum, feta, ui, havermout, knoflook, gepasteuriseerd scharrelei, extra vergine olijfolie, witte wijn azijn, suiker, kruidnagel, zout, peper

Opwarmen

Oven 15 minuten 200°C

Voorkeur van Marleen

Haal de bietfalafel met bakpapier uit de schaal en verwarm 10 minuten. Leg dan het platbrood erbij en verwarm alles nog 2 minuten. Serveer met de salade en de avocado hummus dip.

Magnetron 4 minuten 750W

Haal de bietfalafel met bakpapier uit de schaal en verwarm 2 minuten. Verwarm het platbrood 30 seconden. Serveer met de salade en de avocado hummus dip.

Uitverkocht voor deze dag
Rijkgevulde lasagne met verse vis
Klassieker

Rijkgevulde lasagne met verse vis

Details

Vandaag bereid ik deze vislasagne opnieuw op veler verzoek. De lasagne maak ik van verse zalm, kabeljauw, garnaaltjes, cherrytomaatjes en verse lasagnebladen. Ik maak zelf een visbouillon, die als basis voor de bechamelsaus wordt gebruikt. Hierdoor krijgt de lasagne een subtiele vissmaak. Erbij krijg je een frisse salade van bietjes, gemarineerd in verse citrusmarinade.

Ingrediënten

Zalm, kabeljauw, roze garnalen, garnalendoppen, ansjovis, verse lasagnevellen (tarwebloem, scharrelei), tomaat, wortel, venkel, rode biet, rucola, sinaasappel, bleekselderij, rode ui, witte ui, knoflook, tomatenpuree, Parmezaanse kaas, roomboter, melk, pernod, harissa, augurk, kappertjes, rozemarijn, witte wijn, bloem, panko, rode wijn, zonnebloemolie, peper & zout.

Opwarmen

Oven 30 minuten 200°C

Voorkeur van Marleen

Verwarm de lasagne afgedekt met een ovenbestendig bord, of aluminiumfolie 15-20 minuten (1 persoon) tot 20-30 minuten (2 of meer personen). Check bij grote schalen of de lasagne warm is na 30 minuten. Serveer met de salade (koud).

Magnetron 5 minuten 750W

Verwarm de lasagne afgedekt met het plasticfolie 2-3 minuten (1 persoon) tot 3-5 minuten (2 of meer personen). Serveer met de bietjessalade (koud).

Leuk om te weten

De bietjes in de salade marineer ik in een sinaasappelmarinade.
Uitverkocht voor deze dag
Zoete aardappelsoep
Veganistisch voorgerecht

Zoete aardappelsoep

Details

Friszoet is deze veganistische soep van zoete aardappel, pompoen en een klein beetje gember. Met groene linzen en verse kruiden. 500 ml, voldoende voor 2 borden.

Glutenvrij Ingrediënten

Zoete aardappel, pompoen, groene linzen, kokosmelk, witte ui, knoflook, biologische groentebouillon, rode peper, gember, kaneel, kerrie, koriander, vadouvan (bevat selderij en mosterd), zonnebloemolie, peper&zout.
  • Glutenvrij
  • Glutenvrij
Uitverkocht voor deze dag
Frisse yoghurtmousse met aardbeien
Nagerecht

Frisse yoghurtmousse met aardbeien

Details

Ter afsluiting van de zomer! Dit toetje met zoete aardbeien is fris en luchtig en een ideale afsluiting van je maaltijd.

Glutenvrij Ingrediënten

Aardbeien, yoghurt, slagroom, suiker, gepasteuriseerd scharrelei, citroenschil, sinaasappelschil, melk, vanillestok, limoncello, fruit des bois likeur, gelatine.
  • Glutenvrij
  • Glutenvrij
Uitverkocht voor deze dag