MarleenKookt is open. Dit zijn onze maatregelen ivm het corona virus »
Amsterdamse vlierbloesemhangop
Vegetarisch nagerecht

Amsterdamse vlierbloesemhangop

Details

Amsterdamse vlierbloesemhangop: geplukt van verse vlierbloesems. We maken er siroop van, die we mengen met onze hangop. Geniet ervan!

Glutenvrij Ingrediënten

Zelfgeplukte vlierbloesem, kristalsuiker, citroen, Griekse yoghurt, vanille
  • Glutenvrij
  • Glutenvrij

Deze dag kook ik ook...

Koreaanse Bibimbap
Vleesgerecht

Koreaanse Bibimbap

Details

Bibimbap is een populair Koreaans gerecht wat letterlijk ‘gemixte rijst’ betekent. Gemaakt met ronde korrelrijst, knapperige groenten, ei, gekruid rundergehakt en gochujang, dit is een gefermenteerde rode peper-pasta. Iedere groente heeft zijn eigen bereidingswijze en we serveren alles apart in de schaal. Thuis mix je na het opwarmen de rijst met alle groenten, vlees, gebakken eitje en saus door elkaar.

Ingrediënten

Scharrelrundergehakt, sushirijst, rettich, wortel, taugé, bosui, spinazie, komkommer, knoflook, scharrelei, sojasaus (glutenvrij), suiker, gember, gochujang (gefermenteerde rijst, tarwe, maissiroop, chilipoeder, sojapasta, sojasaus, alcohol, zout, knoflook), rijstazijn, sesamolie, sesamzaad, zonnebloemolie, peper & zout

Opwarmen

Magnetron 6 minuten 750W

Voorkeur van Marleen

Verwarm de schaal of schalen met rijst, groenten en gehakt afgedekt met het plasticfolie 3-4 minuten (1 persoon) tot 5-6 minuten (2 of meer personen). Leg het koude eitje erop, hussel alles door elkaar met een beetje van de scherpe rode saus en schep de bimimbap (Koreaans voor gemengde rijst) op je bord.

Oven 25 minuten 200°C

Verwarm de schaal of schalen met rijst, groenten en gehakt afgedekt met een ovenbestendig bord, of aluminiumfolie 20 minuten (1 persoon) tot 25 minuten (2 of meer personen). Leg het koude eitje erop, hussel alles door elkaar met een beetje van de scherpe rode saus en schep de bimimbap (Koreaans voor gemengde rijst) op je bord.

Leuk om te weten

De groenten rooster ik met sesamolie: dat geeft een authentieke sesamsmaak aan het gerecht.
Cavolo Nero Lasagne
Vegetarisch gerecht

Cavolo Nero Lasagne

Details

Boordevol groenten is deze nieuwe lasagne met cavolo nero en geroosterde pompoen. Cavolo nero (palmkool) is steviger en knapperiger dan boerenkool en het heeft veel smaak. De verse salie en gestoofde zoete rode ui zijn goede smaakvrienden van deze kool en ik gratineer de lasagne in de oven met goede kwaliteit mozzarella. Met een knapperige salade en citroendressing. Buon appetito!

Ingrediënten

Cavolo nero, pompoen, verse lasagnevellen (bloem), diverse slasoorten, knolselderij, radijs, peen, chioggia biet, paddenstoelen, tomaat, olijfolie, rode ui, knoflook, ricotta, gepasteuriseerd ei, citroen, gerookt paprikapoeder, salie, tijm, rozemarijn, parmezaanse kaas, mozzarella, zonnebloempitten, citroendressing (gekonfijte citroen, zonnebloemolie, mosterd, gepasteuriseerd eigeel, tabasco, azijn, kerrie, peper, zout), peper&zout

Opwarmen

Oven 30 minuten 200°C

Voorkeur van Marleen

Verwarm de lasagne onafgedekt met ovenbestendig bord of aluminiumfolie 20 minuten (1 persoon) tot 30 minuten (2 of meer personen). Serveer met de salade en citroendressing.

Magnetron 8 minuten 750W

Verwarm de lasagne afgedekt met het afdekfolie 3-4 minuten (1 persoon) tot 8 minuten (2 of meer personen). Serveer met de salade en citroendressing.

Fish pie met spinazie
Klassieker

Fish pie met spinazie

Details

Dit smakelijke gerecht bevat naast verse vis ook veel groenten en is daarmee heel gezond. Ik gebruik verse vis (zalm, kabeljauw en garnaaltjes) die ik kort stoof. Daarbij doen we kleingesneden kort gestoomde groenten en daarbovenop komt een luchtige gratin van aardappel en knolselderij. Erbij geef ik geroosterde seizoensgroenten en zelfgemaakte tomatenchutney.

Glutenvrij Ingrediënten

Zalmfilet, scholfilet, garnaaltjes, aardappel, knolselderij, bleekselderij, spinazie, gele biet, wortel, doperwt, melk, crème fraiche, roomboter, mosterd, belegen kaas, citroenrasp en sap, kappertjes, chilipeper, munt, basilicum, peterselie, nootmuskaat, zelfgemaakte tomatenchutney (appel, tomaat, basterdsuiker, witte wijnazijn, witte ui, knoflook, rozijnen, mosterdzaad, kerrie, chilipoeder, piment, gember, zout), extra vierge olijfolie, peper & zout.
  • Glutenvrij

Opwarmen

Oven 35 minuten 200°C

Voorkeur van Marleen

Verwarm de vis met de aardappelpuree afgedekt en de groenten afgedekt met een ovenbestendig bord, of aluminiumfolie 20 minuten (1 persoon) tot 35 minuten. Serveer met de chutney (koud).

Magnetron 8 minuten 750W

Verwarm de vis met de aardappelpuree afgedekt en de groenten afgedekt met het plasticfolie 4 minuten (1 persoon) tot 8 minuten (2 of meer personen). Serveer met de chutney (koud).

Leuk om te weten

De groenten in de pie stoom ik kort en maak ik fris met wat verse citroenrasp.
  • Glutenvrij
Broccoli burgers met groenten pilav
Vegetarisch kindergerecht

Broccoli burgers met groenten pilav

Details

Dit vegetarische gerecht is een groentebom en dat zonder dat de kinderen het doorhebben! De burger zit vol kleine stukjes gestoomde broccoli, belegen kaas en een vleugje kerrie. Ik rooster ze in de oven goudbruin. De pilav van basmati- en zilvervliesrijst zit vol fijngesneden seizoensgroenten en rozijntje. Erbij komt een frisse kerriedip. Smakelijk eten!

Ingrediënten

Broccoli, basmatirijst, zilvervliesrijst, wortel, bloemkool, doperwt, witte ui, knoflook, gepasteuriseerd scharrelei, Parmezaanse kaas, Beemsterkaas, melk, yoghurt, kerrie, honing, panko (tarwe, plantaardige olie, suiker, zout, gist), biologische groentebouillon, rozijnen, zelfgemaakte mayonaise (zonnebloemolie, witte wijnazijn, mosterd, gepasteuriseerd eigeel), zonnebloemolie, peper & zout.

Opwarmen

Oven 25 minuten 200°C

Voorkeur van Marleen

Verwarm de pilav afgedekt met een ovenbestendig bord, of aluminiumfolie 15 minuten (1 persoon) tot 25 minuten (2 of meer personen). Verwarm de burgers op het bakpapier 10 minuten. Serveer met de kerriedip (koud).

Magnetron 5 minuten 750W

Verwarm de pilav afgedekt met het plasticfolie 2-3 minuten (1 persoon) tot 4-5 minuten (2 of meer personen). Verwarm de burgers op het bakpapier 1-2 minuten. Serveer met de kerriedip (koud).

Leuk om te weten

Broccoli behoort tot de zogenaamde 'super food' en is een van de allergezondste groenten.
Thaise groentesoep
Veganistisch voorgerecht

Thaise groentesoep

Details

Pittig, fris en boordevol groenten is deze Thaise soep op basis van kokosmelk en citroengras. 500 ml, genoeg voor 2 borden.

Glutenvrij Ingrediënten

Courgette, broccoli, sperziebonen, aubergine, witte ui, knoflookpulp, tofu, kokosmelk, biologische groentebouillon, korianderzaad, komijnzaad, kurkuma, citroengras, groene peper, gember, rode peper, Thaise basilicum, limoenblad, citroenblad, palmsuiker, limoen, rijstazijn, aardappelzetmeel, zonnebloemolie, peper & zout
  • Glutenvrij
  • Glutenvrij