MarleenKookt is open. Dit zijn onze maatregelen ivm het corona virus »
Italiaanse ossobuco
Luxegerecht

Italiaanse ossobuco

Details

Italiaanse slow food! De goede kwaliteit ossobuco (kalfsschenkel) laat ik uren stoven in een saus met pure Italiaanse ingrediënten, zoals kappertjes, witte wijn en verse tomaten. Deze saus gebruik ik daarna als basis voor een verfijnde ratatouille. Met gegrilde polenta en ter vervolmaking van dit luxe gerecht doe ik er een bakje gremolata bij (een mengsel van verse peterselie, citroenrasp en knoflook).
Gerecht anders dan op foto.

Glutenvrij Ingrediënten

Ossobuco (kalfsschenkel), polenta (maïsmeel), tomaat, bleekselderij, courgette, aubergine, wortel, rode paprika, witte ui, kalamata olijven, knoflook, verse rozemarijn en peterselie, citroenschil, Parmezaanse kaas, ingekookte witte wijn, roomboter, gepasteuriseerd scharrelei, kappertjes, biologische groentebouillon, zelfgemaakte kippenfond (bevat selderij), extra vergine olijfolie, zonnebloemolie, peper&zout Dit gerecht bevat Ei, Lactose, Selderij, Sulfiet.
  • Glutenvrij

Opwarmen

Oven 35 minuten 200°C

Voorkeur van Marleen

Verwarm de ossobuco afgedekt met ovenbestendig bord of aluminiumfolie 20 minuten (1 persoon) tot 30-35 minuten (2 of meer personen). Verwarm de laatste 7 minuten de polenta op het bakpapier erbij. Serveer met de gremolata (koud).

Magnetron 8 minuten 750W

Verwarm de ossobuco afgedekt 3-4 minuten (1 persoon) tot 4-8 minuten (2 of meer personen). Verwarm de polenta op het bakpapier 1-2 minuten. Serveer met de gremolata (koud).

Leuk om te weten

De polenta maak ik af met wat roomboter en Parmezaanse kaas. Hierdoor is wordt het mooi romig en lekker op smaak.
  • Glutenvrij
Uitverkocht voor deze dag

Deze dag kook ik ook...

Rijk gevulde bami
Vleesgerecht

Rijk gevulde bami

Details

Waar bami misschien bekend staat om het gemak en de simpelheid, heb ik het recept veranderd in een rijk en smaakvol gerecht boordevol geroosterde kipdijbeenfilet (beter leven 2 sterren) en groenten. Speciale aandacht ook voor de gemarineerde groenten in een zoetzure marinade: de atjar. Dit is een verrassende, knapperige en frisse salade. De maaltijd is helemaal compleet met een spiegeleitje en de lichte satésaus, die je er apart bij krijgt.

Ingrediënten

Kipdijbeenfilet (beter leven 2 sterren), scharrelei, noedels (bevat tarwebloem), wortel, witte kool, bloemkool, rode paprika, komkommer, taugé, bosui, sperziebonen, verse lavas, gember, citroengras en selderijblad, kokosmelk, chilipoeder, limoenblad, steranijs, kaneelstok, kerrie massala (korianderzaad, kurkuma, komijn, mosterdzaad, nigella, fenegriek, peper), Thaise rode currypasta, knoflook, palmsuiker, pindakaas, limoensap, sambal badjak, witte wijnazijn, glutenvrije ketjap manis, glutenvrije sojasaus, vissaus, zelfgemaakte kippenfond (bevat selderij), zonnebloemolie, peper & zout. Dit gerecht bevat Ei, Gluten, Mosterd, Pinda, Selderij, Soja, Sulfiet, Vis.

Opwarmen

Oven 30 minuten 200°C

Voorkeur van Marleen

Verwarm de bami zonder het spiegelei afgedekt met een ovenbestendig bord, of aluminiumfolie 15 -20 min (1 persoon) tot 20-30 min (2 of meer personen). Haal de schaal uit de oven en leg het eitje op een bord een minuut in de oven. De satésaus kan je koud of warm serveren (verwarm dan kort in ovenvast schaaltje of pannetje). Serveer met de atjar (koud).

Magnetron 8 minuten 750W

Verwarm de bami zonder het spiegelei afgedekt met het plasticfolie 3-4 min (1 persoon) tot 5-8 min (2 of meer personen). Leg het eitje er de laatste 10 seconden bij. De satésaus kan je koud of warm serveren (verwarm dan 30 sec zonder deksel). Serveer met de atjar (koud).

Leuk om te weten

De bami maak ik onder andere op smaak met verse gember, lavas en selderijblad, dat geeft een lekkere twist eraan.
Uitverkocht voor deze dag
Libanese fatteh
Veganistisch gerecht

Libanese fatteh

Details

Fatteh betekent in het Levantijns-Arabisch 'verkruimeld' of 'kruimels', dat verwijst naar de kruimels van oud brood. Dit brood wordt vaak gefrituurd en verwerkt in een gerecht met yoghurt, kikkererwten, olijfolie en verse kruiden. Mijn variant maak ik van volkoren rijst met zachtgestoofde ui en pijnboompitten, een geurige tomatensaus met geroosterde aubergine en kikkererwten met daarbovenop het gefrituurde platbrood. Om het geheel af te maken krijg je er een frisse tahinisaus bij. Het gerecht is ook nog eens geheel veganistisch! Eet smakelijk :)

Ingrediënten

Aubergine, kikkererwten, tomaten, zilvervliesrijst, basmatirijst, witte ui, verse peterselie, knoflook, pijnboompitten, Libanees platbrood (bevat gluten), citroensap, kaneel, komijn, kruidnagel, chilipoeder, xanthaangom, sojamelk, sojaroom, dijonmosterd, witte wijnazijn, tahini (sesampasta), suiker, zonnebloemolie, peper&zout Dit gerecht bevat Gluten, Mosterd, Sesamzaad, Soja, Sulfiet.

Opwarmen

Oven 30 minuten 200°C

Voorkeur van Marleen

Verwarm de fatteh afgedekt met ovenbestendig bord of aluminiumfolie 20 minuten (1 persoon) tot 30 minuten (2 of meer personen). Serveer met de tahinisaus (koud).

Magnetron 8 minuten 750W

Verwarm de fatteh afgedekt met het afdekfolie 3-4 minuten (1 persoon) tot 8 minuten (2 of meer personen). Serveer met de tahinisaus (koud).

Uitverkocht voor deze dag
Aubergine lasagne
Vegetarische klassieker

Aubergine lasagne

Details

Waan je in Italië met deze lasagne. Ik begin altijd vroeg met dit ogenschijnlijk simpele gerecht, dat veel tijd nodig heeft. De vegetarische 'bolognese' saus met aubergine en tomaat laat ik wel drie uur pruttelen en dat is het meer dan waard! De bechamel maak ik van melk, veel specerijen als nootmuskaat en kruidnagel en Parmezaanse kaas. Erbij krijg je een rijke salade, aangemaakt met basilicum dressing.

Ingrediënten

Verse lasagnevellen (tarwebloem, scharrelei), aubergine, tomaten, wortel, knolselderij, doperwt, haricots verts, radijs, witte ui, bleekselderij, knoflook, verse tijm en basilicum, melk, Parmezaanse kaas, kruidnagel, nootmuskaat, roomboter, tarwebloem, tomatenpuree, biologische groentebouillon, zelfgemaakte basilicumdressing (zonnebloemolie, gepasteuriseerd scharrelei, witte wijnazijn, mosterd, biologische groentebouillon, verse basilicum, tabasco, kerrie), zonnebloemolie, peper & zout. Dit gerecht bevat Ei, Gluten, Lactose, Mosterd, Selderij, Sulfiet.

Opwarmen

Oven 30 minuten 200°C

Voorkeur van Marleen

Verwarm de lasagne onafgedekt 20 min (1 persoon) tot 20-30 min (2 of meer personen). Serveer met de salade (koud).

Magnetron 8 minuten 750W

Verwarm de lasagne afgedekt met het plasticfolie 4 minuten (1 persoon) tot 8 minuten (2 of meer personen). Serveer met de salade (koud).

Leuk om te weten

In de saus zitten groenten die door het stoven zoetig van smaak worden: bleekselderij, ui, wortel, aubergine en tomaat.
Uitverkocht voor deze dag
Indiase pittige groentesoep
Veganistisch voorgerecht

Indiase pittige groentesoep

Details

Deze lichtpittige soep op basis van tomaat is boordevol gestoofde groenten zoals aubergine en paprika en Indiase specerijen. 500 ml, voldoende voor 2 borden.

Glutenvrij Ingrediënten

Aubergine, witte ui, wortel, bleekselderij, tomaat, sperziebonen, taugé, rode paprika, verse gember en koriander, knoflook, pindakaas, kidneybonen, rode linzen, kardemom, garam masala (mosterdzaad, koriander, kurkuma, komijn, nigella, fenegriek, peper), mosterdzaad, komijn, kaneel, kruidnagel, verse laurier, groene peper, kokosmelk, santen (kokoscrème), curryblad, chilipoeder, palmsuiker, tahini (sesampasta), sambal badjak, tamarinde, tomatenpuree, citroensap, biologische groentebouillon, zonnebloemolie, peper, zout.
  • Glutenvrij
  • Glutenvrij
Uitverkocht voor deze dag
Sinaasappel amandelcake
Vegetarisch nagerecht

Sinaasappel amandelcake

Details

Een verrassende en frisse cake door de combinatie van een vleugje sinaasappelrasp met amandel.

Ingrediënten

Wortel, sinaasappel, sinaasappelmarmelade, amandelen, tarwebloem, kristalsuiker, gepasteuriseerd scharrelei, griesmeel (tarwebloem), bakpoeder, roomkaas, crème fraîche en ricotta
Uitverkocht voor deze dag