MarleenKookt is open. Dit zijn onze maatregelen ivm het corona virus »
Indiase kip biryani
Vleesgerecht

Indiase kip biryani

Details

Dit authentieke Indiase gerecht kenmerkt zich doordat de kip in de rijst in een afgesloten pan zachtjes wordt gegaard. Hierdoor trekken alle smaken (onder andere saffraan en kardemom) mooi in elkaar. We maken de rijst af met bloemkool en rozijnen. Met frisse salade, die we aanmaken met lichtpittige dressing.
Let op: gerecht anders dan op de foto.

Glutenvrij Ingrediënten

Kipdijbeenfilet (beter leven 2 sterren), zilvervliesrijst, basmatirijst, tomaat, komkommer, kikkererwt, garam masala, tandoori masala, witte ui, knoflook, amandelen, rode en groene pepertjes, saffraan, munt, gember, verse koriander, yoghurt, roomboter, kokosmelk, melk, kaneelstok, kardemom, karwijzaad, laurier, geelwortel, rozijnen, zonnebloemolie, peper & zout.
  • Glutenvrij

Opwarmen

Oven 40 minuten 200°C

Voorkeur van Marleen

Verwarm rijst met kip afgedekt met een ovenbestendig bord, of aluminiumfolie 20 min (1 persoon) tot 30-40 min (2 of meer personen). Serveer met de salade.

Magnetron 6 minuten 750W

Verwarm de kip met rijst afgedekt met het plasticfolie 3-4 min (1 persoon) tot 4-6 min (2 of meer personen). Serveer met de salade en de dressing (koud).

Leuk om te weten

De saffraan die ik in dit gerecht gebruik is een kostbaar specerij die komt uit de saffraankrokus. Het geeft het gerecht een verfijnde smaak en bovendien een mooie kleur.
  • Glutenvrij

Deze dag kook ik ook...

Linzenstoof met citroen
Vegetarisch gerecht

Linzenstoof met citroen

Details

Dit hartige gerecht heb ik gebaseerd op een recept van Yvette van Boven. Een goede combinatie van venkel, spinazie, geroosterde aubergine en tomaatjes, rode linzen en veel specerijen en verse kruiden. Deze smeuïge stoof maak je op smaak met de frisse feta & yoghurt dip. Met volkoren pita.

Ingrediënten

Aubergine, rode linzen, witte ui, venkel, spinazie, cherry tomaat, feta, ingemaakte citroen, knoflook, verse koriander, komijn, korianderzaad, kardemom, curry colombo kruiden (kurkuma, korianderzaad, komijn, peper, laurier, fenegriek, kaneel, zout), kruidnagel, yoghurt, volkoren pitabroodje (bevat tarwe), extra vergine olijfolie, zonnebloemolie, peper & zout

Opwarmen

Oven 35 minuten 200°C

Voorkeur van Marleen

Verwarm de stoof afgedekt met aluminiumfolie of ovenbestendig bord gedurende 20 minuten (1 persoon) tot 30-35 minuten (2 of meer personen). Toast de pita in broodrooster of leg 8 minuten in oven bij de stoof. Serveer met de dip (koud).

Magnetron 8 minuten 750W

Verwarm de stoof afgedekt met het plastic folie gedurende 3-4 minuten (1 persoon) tot 5-8 minuten (2 of meer personen). Toast de pita in broodrooster. Serveer met de dip (koud).

Leuk om te weten

De frisheid van de feta, yoghurt en ingemaakte citroen is een goede tegenhanger bij de volle smaken van de aubergine en linzen.
Zacht gestoofd Moors Lam
Luxegerecht

Zacht gestoofd Moors Lam

Details

Een luxe gerecht uit de Moorse hoek, dat belooft wat! Ik marineer de lamsnek met typisch Arabische kruiden, zoals kruidnagel, laurier en kaneel. Sous vide garen we het lam op lage temperatuur urenlang, zo wordt het boterzacht en blijft het vlees sappig. Daarna bakken we het mooi aan in de pan. Erbij geef ik fluweelzachte aardappelpuree met saffraanolie en ras el hanout, gestoofde groene groenten met ingemaakte citroen en een rijke jus.

Glutenvrij Ingrediënten

Lamsnek, aardappel, tuinbonen, haricots verts, gele courgette, snijbonen, lamsoren, postelein, gepekelde citroen, venkelzaad, piment, kaneel, korianderzaad, komijn, gember, oregano, saffraan, ras el hanout (komijn, kardemom, koriander, peper, kaneel, foelie, roos, kruidnagel, muskaat, gember, kassiaschors, paradijskorrels, Jamaicaanse peper, cypergras, zedoarwortel, nigella, lavendel, peper), zelfgemaakte kalfsfond (bevat selderij), melk, mosterd, extra vergine olijfolie, zonnebloemolie, peper, zout.
  • Glutenvrij

Opwarmen

Oven 30 minuten 200°C

Voorkeur van Marleen

Haal de groene blaadjes (waterkers en zomer postelein) van de groenten en houd apart. Verwarm het lam afgedekt met ovenbestendig bord of aluminiumfolie 10 minuten (1 persoon) tot 20 minuten (2 of meer personen). Verwarm de puree en groenten 20 minuten (1 persoon) tot 30 minuten (2 of meer personen). Leg puree, groenten en lam op bord, serveer met de jus en leg de groene blaadjes op de groenten.

Magnetron 8 minuten 750W

Haal de groene blaadjes (waterkers en zomer postelein) van de groenten en houd apart. Verwarm het lam, de puree en groenten afgedekt met het afdekfolie 3-4 minuten (1 persoon) tot 5-8 minuten (2 of meer personen). Verwarm het lam korter dan de puree en groenten. Leg puree, groenten en lam op bord, serveer met de jus en leg de groene blaadjes op de groenten.

Leuk om te weten

De Noord-Afrikaanse naam Ras el Hanout betekent ‘het beste van de winkel’ en is een warme melange van diverse specerijen, zoals piment, kardemom, kaneel, kruidnagel, gember, foelie, zwarte en roze peper. Heerlijk in Marokkaanse gerechten en vandaag samen
  • Glutenvrij
Pasta di mamma
Vegetarisch kindergerecht

Pasta di mamma

Details

Sinds mijn dochter (16) vegetarisch is gaan eten, probeer ik steeds meer vegetarische gerechten uit. Om deze groenterijke volkoren pasta goed smaak te geven, bak ik eerst kleine stukjes groenten flink aan en daarna stoof ik ze in een tomatensaus die ik licht Marokkaans kruid. Hierdoor heeft de pastasaus veel diepte en smaak. Met caprese salade (mozzarella, tomaat, basilicum).

Ingrediënten

Volkoren fusilli pasta, tomaat, courgette, champignons, wortel, rode en gele paprika, witte ui, verse basilicum, knoflook, mozzarella, baharat kruiden (paprika, peper, koriander, komijn, kaneel, Jamaicaanse peper, kruidnagel, muskaat, kardemom), rozemarijn, tijm, oregano, extra vergine olijfolie, zonnebloemolie, peper, zout.

Opwarmen

Magnetron 5 minuten 750W

Voorkeur van Marleen

Verwarm de pasta afgedekt met het plasticfolie 3-4 minuten (1 persoon), of 4-5 minuten (2 of meer personen). Serveer met de salade (koud).

Oven 25 minuten 200°C

Verwarm de pasta afgedekt met een ovenbestendig bord, of aluminiumfolie 15 minuten (1 persoon), of 20-25 minuten (2 of meer personen). Serveer met de salade (koud).

Leuk om te weten

Ik snijd de groenten klein, zodat ze minder opvallen en door kinderen makkelijker gegeten worden ;)
Pure wortelsoep
Vegetarisch voorgerecht

Pure wortelsoep

Details

Een stevige en pure wortelsoep, boordevol winterpeen, met zachtgestoofde uien, aardappel en een vleugje kerrie.

Glutenvrij Ingrediënten

Wortel, aardappel, ui, melk, roomboter, nootmuskaat, kerrie, mosterd, biologische groentebouillon, extra vergine olijfolie, peper, zout.
  • Glutenvrij
  • Glutenvrij
Citroen & limoen mousse
Nagerecht

Citroen & limoen mousse

Details

Een fris en puur dessert met verse citroen en limoen.

Glutenvrij Ingrediënten

Citroensap en -schil, limoensap en -schil, limoncello, slagroom, yoghurt, melk, vanillestok, gepasteuriseerd eiwit en eigeel, suiker, gelatine
  • Glutenvrij
  • Glutenvrij