Kaasballetjes met hutspot
Kindergerecht

Kaasballetjes met hutspot

Details

Lekker voor jong en oud is deze ouderwetse hutspot boordevol groenten! Ik stoof de wortel en ui totdat ze helemaal zacht zijn en stamp dit samen met kruimige aardappel tot een smeuig geheel. Met de krokante kaasballetjes is dit kindvriendelijke gerecht vegetarisch.

Ingrediënten

Wortel, ui, aardappel, melk, boter, azijn, belegen kaas, bloem, gepasteuriseerd ei, bakpoeder, peper, zout, zonnebloemolie.

Opwarmen

Magnetron 6 minuten 750W

Voorkeur van Marleen

Verwarm de hutspot afgedekt met het plasticfolie 3-4 minuten (1 persoon), tot 4-6 minuten (2 of meer personen). Verwarm de kaasballetjes op het bakpapier 30 seconden.

Oven 25 minuten 200°C

Verwarm de hutspot afgedekt met een ovenbestendig bord, of alluminiumfolie 10-15 minuten (1 persoon), tot 20-25 minuten (2 of meer personen). Leg de laatste 2 minuten de kaasballetjes op het bakpapier erbij.

Leuk om te weten

Na de bereiding van de hutspot doe ik er een klein beetje azijn doorheen; dit haalt alle smaken naar boven.
Uitverkocht voor deze dag

Deze dag kook ik ook...

Vleesgerecht

Tjap Tjoy met scharrelkip

Details

Mijn eigen interpretatie van tjap tjoy: veel en diverse knapperige verse groenten, boterzachte stukjes scharrelkip en een milde saus die goed samengaat met de basmatirijst en wilde rijst. Met zelfgemaakte pittige sambal en geroosterde klapper (kokos) en cashewnoten.

Ingrediënten

Scharrelkip, basmatirijst, wilde rijst, komkommer, paprika, champignons, Chinese paddenstoel, wortel, taugé, bosui, knoflook, eiwit, cashewnoten, kokos, rijstazijn, rijstwijn, maizena, oestersaus, sojasaus, ketjap manis, komijn, rode peper, gember, peper & zout.

Opwarmen

Oven 30 minuten 200°C

Voorkeur van Marleen

Verwarm de groenten met kip en rijst beide afgedekt met een ovenbestendig bord, of aluminiumfolie 15 minuten (1 persoon) tot 20-30 minuten (2 of meer personen). Serveer met de sambal en de cashew-kokos. Mijn excuses voor de plastic bakjes bij de rijst, ik heb een tekort aan schalen.

Magnetron 5 minuten 750W

Verwarm de groenten met kip en rijst beide afgedekt met het plasticfolie 3-4 minuten (1 persoon) tot 3-5 minuten (2 of meer personen). Serveer met de sambal en de cashew-kokos.

Leuk om te weten

Alle groenten wokken we kort op hoog vuur, zodat ze knapperig en vol smaak blijven. Verwarm het gerecht thuis daarom niet te lang: op die manier blijven de groenten knapperig.
Uitverkocht voor deze dag
Vegetarisch gerecht

Gevulde portobello met linzensalade

Details

De grote portobello's vul ik met fijngesneden groenten en oude kaas en gratineer ik in de oven. Met salade van gestoofde Franse berglinzen, vol zacht geroosterde aubergine, zoete tomaat en verse kruiden; hier blijf je van eten!

Ingrediënten

Portobello, prei, spinazie, wortel, aubergine, tomaat, witte ui, roomboter, oude kaas, melk, witte wijn, bloem, biologische groentebouillon, munt, extra vergine olijfolie, peper & zout.

Opwarmen

Oven 20 minuten 200°C

Voorkeur van Marleen

1 persoon: haal de portobello met bakpapier uit de schaal en verwarm de linzensalade afgedekt met een ovenbestendig bord, of aluminiumfolie 10 minuten tot lauwwarm en de portobello op het bakpapier 15 minuten. 2 of meer personen: verwarm portobello's in ovenschaal onafgedekt 20 minuten en de salade afgedekt 15-20 minuten tot lauwwarm. De salade kan ook goed koud gegeten worden.

Magnetron 4 minuten 750W

1 persoon: haal de portobello's met bakpapier uit de schaal en verwarm de linzensalade afgedekt met het plasticfolie 2 minuten tot lauwwarm en de portobello's op het bakpapier 2 minuten. 2 of meer personen: verwarm portobello's in ovenschaal onafgedekt 4-5 minuten en de salade afgedekt 3-4 minuten tot lauwwarm. De salade kan ook goed koud gegeten worden.

Leuk om te weten

De munt in de salade houd ik grof, zo behoudt het goed zijn smaak.
Uitverkocht voor deze dag
Klassieker

Aubergine parmigiana

Details

Een Italiaans gerecht, vol van smaak en echt het proberen waard voor fervente vleesliefhebbers! De aubergine snijden we in plakken en roosteren we eerst in de oven. Vervolgens bouwen we de parmigiana in laagjes op met zelfgemaakte tomatenbasilicumsaus, mozzarella en parmezaanse kaas. Lekker met de gegrilde polenta en frisse sla.

Glutenvrij Ingrediënten

Polenta, aubergine, tomaat, veldsla, rucola, ijsbergsla, witte ui, knoflook, mozzarella, scharrelei, boter, parmezaanse kaas, biologische groentebouillon, rozemarijn, basilicum, zelfgemaakte dressing (van zonnebloemolie, gepasteuriseerd eigeel, witte wijnazijn, mosterd, kerrie, tabasco, witte peper, zout), peper & zout.
  • Glutenvrij

Opwarmen

Oven 30 minuten 200°C

Voorkeur van Marleen

Verwarm de aubergine parmigiana onafgedekt 15 minuten (1 persoon) tot 30 minuten (2 of meer personen). Plaats de polenta op bakpapier de laatste 10 minuten erbij. Serveer met de salade en dressing (koud).

Magnetron 6 minuten 750W

Verwarm de aubergine parmigiana onafgedekt 2-3 minuten (1 persoon), tot 4-6 minuten (2 of meer personen). Verwarm de polenta 1-2 minuten. Serveer met de salade en dressing (koud).

Leuk om te weten

In de polenta doe ik een klein beetje verse citroenschil, samen met de bosui is dat een frisse tint.
  • Glutenvrij
Uitverkocht voor deze dag
Voorgerecht

Spaanse groentesoep (vegan)

Details

Deze veganistische soep is goed gevuld door alle groenten (o.a. aubergine, courgette en paprika) die ik gebruik. Ik maak de soep op smaak met olijfjes, zongedroogde tomaat en verse kruiden. Bevat 500 ml, voldoende voor 2 borden.
  • Glutenvrij
Uitverkocht voor deze dag
Nagerecht

Marokkaanse couscouspudding

Details

Een bijzondere lekkernij is deze pudding, gemaakt van couscous, melk en saffraan en de bijzondere mix van kaneel, kardemon en steranijs. Met limoencoulis en atsina cress.

Ingrediënten

Couscous, melk, saffraan, limoen, suiker, zout, kaneel, steranijs, room, geleisuiker, atsinacress.
Uitverkocht voor deze dag