MarleenKookt is open. Dit zijn onze maatregelen ivm het corona virus »
Citroen & limoen mousse
Nagerecht

Citroen & limoen mousse

Details

Een fris en puur dessert met verse citroen en limoen.

Glutenvrij Ingrediënten

Verse citroen en limoen, limoncello, slagroom, yoghurt, melk, vanillestok, gepasteuriseerd scharrelei, suiker, gelatine
  • Glutenvrij
  • Glutenvrij
Uitverkocht voor deze dag

Deze dag kook ik ook...

Thaise rode curry met kip
Vleesgerecht

Thaise rode curry met kip

Details

Lekker pittig en echt Thais is deze rode curry! De curry paste maken we zelf van o.a. rode pepers, verse gember, citroengras en witte peperkorrels. Deze bakken we eerst aan en dan maken we de curry saus met kokosmelk en limoensap, pittig en fris tegelijk. Op het laatst voegen we verse tomaat, geroosterde rode paprika en paksoi toe, zo blijven de groenten knapperig. De kipdijbeenfilet marineer ik met Thaise specerijen en rooster ik in de oven mooi gaar en zacht en deze geef ik bij de rijkgevulde curry. Lekker met de gestoomde volkoren rijst.

Glutenvrij Ingrediënten

Kipdijbeenfilet (beter leven 2 sterren), rode paprika, trostomaat, paksoi, bosui, taugé, witte ui, knoflook, zilvervliesrijst, basmatirijst, Thaise basilicum, verse koriander, munt, kokosmelk, tomatenpuree, (glutenvrije) sojasaus, limoensap, verse laos wortel, verse gember, citroengras, rode peper, limoenblad, korianderpoeder, witte peperkorrels, komijnpoeder, kardemom, chilipoeder, kurkuma, aardappelzetmeel, palmsuiker, zonnebloemolie, peper&zout
  • Glutenvrij

Opwarmen

Magnetron 8 minuten 750W

Voorkeur van Marleen

Verwarm de curry en de rijst beide afgedekt met het afdekfolie 3-4 minuten (1 persoon) tot 6-8 minuten (2 of meer personen).

Oven 30 minuten 200°C

Verwarm de curry en de rijst beide afgedekt met het aluminiumfolie of ovenbestendig bord 20 minuten (1 persoon) tot 30 minuten (2 of meer personen).

Leuk om te weten

Thaise basilicum lijkt qua smaak op een combinatie van basilicum en dragon en geeft de zo typische 'frisse' hint aan Thaise gerechten.
  • Glutenvrij
Uitverkocht voor deze dag
Mijn favoriete shoarma zonder vlees
Veganistisch gerecht

Mijn favoriete shoarma zonder vlees

Details

Deze shoarma is hier in de keuken favoriet: bij de bezorgers wordt er gekibbeld om het laatste stukje seitan shoarma. Met het verse volkoren pitabrood, de Turkse sambal, knoflooksaus en verse sla maakt iedereen op die manier een perfect én gezond broodje. Ik hoop dat jij er net zo van geniet, als wij hier doen :-).
100% plantbased (veganistisch).

Ingrediënten

Bio seitan (tarwemeel, sojasaus, kombu, zeegroente, gember, laurier), pitabroodje (volkoren tarwemeel, water, gist), champignons, tomaat, wortel, komkommer, bosui, radijs, venkel, rode paprika, ijsbergsla, witte ui, knoflook, verse peterselie, sojamelk, sojaroom, komijn, geelwortel, kaneel, chilipoeder, kruidnagel, gember, rode peper, paprikapoeder, gerookt paprikapoeder, tijm, suiker, tomatenpuree, witte wijnazijn, dijonmosterd, xanthaangom, zonnebloemolie, peper & zout.

Opwarmen

Oven 25 minuten 200°C

Voorkeur van Marleen

Haal alle bakjes uit de schaal en verwarm de shoarma afgedekt met een ovenbestendig bord of aluminiumfolie 10-15 min (1 persoon) tot 20-25 min (2 of meer personen). Plaats de laatste 5 minuten de pitabroodjes erbij (2 pp). Serveer met de salade, sambal en knoflooksaus (koud).

Magnetron 8 minuten 750W

Haal alle bakjes uit de schaal en verwarm de shoarma afgedekt met het plasticfolie 2-3 min (1 persoon) tot 4-8 min (2 of meer personen). Plaats de laatste minuut de pitabroodjes erbij (2 pp). Serveer met de salade, sambal en knoflooksaus (koud).

Leuk om te weten

Voor de Turkse sambal gebruik ik verse rode pepertjes en geroosterde paprika. Door de combinatie van de twee is het zowel scherp, als licht zoetig.
Uitverkocht voor deze dag
Langzaam gegaard lam
Luxegerecht

Langzaam gegaard lam

Details

Deze lamsrollade marineer ik eerst en gaar ik hierna met zelfgemaakte kalfsfond urenlang in de oven, totdat het vlees boterzacht is. Van het braadvocht maak ik vervolgens een jus. De verse krieltjes stomen we in het schilletje en daarna mengen we deze aardappeltjes met een salsa verde (een groene 'saus' van verse groene kruiden, ansjovis en kappertjes). Met gestoofde groenten, zoals schorseneren en flespompoen. Smakelijk eten!

Glutenvrij Ingrediënten

Lamsrollade, flespompoen, doperwten, schorseneren, krieltjes in de schil, courgette, knoflook, verse rozemarijn, peterselie, basilicum en munt, citroen, rode wijnazijn, ansjovis, kappertjes, dijonmosterd, zelfgemaakte kalfsfond (bevat oa selderij, jeneverbes, rode wijn, brandy, verse tijm en rozemarijn, mosterd), extra vergine olijfolie, zonnebloemolie, peper & zout.
  • Glutenvrij

Opwarmen

Oven 30 minuten 200°C

Voorkeur van Marleen

Verwarm de lam in de jus en de groenten met krieltjes beide afgedekt met een ovenbestendig bord, of aluminiumfolie 20 minuten (1 persoon) tot 30 minuten (2 of meer personen).

Magnetron 8 minuten 750W

Verwarm de lam in de jus en de groenten met krieltjes beide afgedekt met het plasticfolie 3-4 minuten (1 persoon) tot 4-8 minuten (2 of meer personen).

Leuk om te weten

De lam gaat gedurende de hele nacht op een lage temperatuur in de oven. Zo wordt het zo zacht en mals.
  • Glutenvrij
Uitverkocht voor deze dag
Stamp met vega kroketje
Vegetarisch kindergerecht

Stamp met vega kroketje

Details

Deze smeuïge groene stamppot is lekker voor jong en oud! Ik stoom de prei, snijbonen en doperwten kort en stamp dit samen met kruimige aardappelen en witte bonen tot een smeuïg geheel. Erbij geef ik een lekker krokant broccoli kaaskroketje.
Gerecht anders dan op de foto.

Ingrediënten

Broccoli kaaskroketje (broccoli, belegen kaas, aardappel, tarwebloem, melk, room, ui, citroen, suiker, selderij), aardappel, prei, snijbonen, witte bonen, doperwten, verse peterselie, melk, mosterd, zonnebloemolie, extra vergine olijfolie, zonnebloemolie, zout en peper

Opwarmen

Magnetron 8 minuten 750W

Voorkeur van Marleen

Haal het kroketje (1 pp)uit de schaal en verwarm de stamp afgedekt met het plastic folie 3-4 minuten voor 1 persoon en 5-8 minuten voor 2 of meer personen. Leg de laatste 2 minuten het kroketje op bakpapier erbij, let op: in de magnetron wordt het kroketje niet krokant.

Oven 20 minuten 200°C

Haal het kroketje (1 pp) uit de schaal en verwarm de stamp afgedekt met een ovenbestendig bord of aluminiumfolie 10-15 minuten voor 1 persoon en 20-25 minuten voor 2 of meer personen. Leg de laatste 10 minuten het kroketje op bakpapier erbij.

Uitverkocht voor deze dag
Groene groentesoep
Vegetarisch voorgerecht

Groene groentesoep

Details

Puur van smaak van de verse groene groenten, aardappel en een vleugje room. 500 ml, voldoende voor 2 personen.

Ingrediënten

Aardappel, sperziebonen, prei, groene kool, bladspinazie, witte ui, knoflook, melk, room, mosterd, verse peterselie, basilicum en bieslook, biologische groentebouillon, extra vergine olijfolie, zonnebloemolie, peper & zout.
Uitverkocht voor deze dag